پمپ باد

کمپرسور قلب سیستم هوای خودرو محسوب می‌شود. این کمپرسور هوا به گونه‌ای طراحی شده است که تمام نیازهای خودرو به هوا را برآورده کند. اندازه‌ی آن نیز به گونه‌ای انتخاب شده است که کل سیستم هوا عملکرد بهینه‌ای داشته باشد. کمپرسور توسط دنده‌های بادامکی موتور به حرکت در می‌آید. زمانی‌که موتور کار می‌کند، چرخش دنده‌ی بادامکی حرکت را به یک میل‌لنگ در کمپرسور منتقل می‌کند. این میل‌لنگ پیستون‌ها را به سمت بالا و پایین حرکت می‌دهد.

حرکت رو به پایین پیستون باعث ایجاد خلاء در سیلندر می‌شود و دریچه‌ی ورودی باز می‌شود. کمپرسور هوا را از طریق ورودی هوا وارد سیلندر می‌کند. هوا قبل از ورود به سیلندر از فیلتر هوای موتور می‌گذرد. حرکت رو به بالای پیستون، هوای داخل سیلندر را فشرده می‌کند و دریچه‌ی ورودی بسته می‌شود. زمانی‌که فشار هوای داخل سیلندر به مقدار معینی برسد، دریچه‌ی خروجی بالای سیلندر باز می‌شود. هوای فشرده شده از دریچه‌ی خروجی کمپرسور وارد مخزن مرطوب می‌شود و در این مسیر از خشک‌کن هوا می‌گذرد. سیستم خنک‌کننده و سیستم روغن‌کاری موتور، کمپرسور را خنک و روغن‌کاری می‌کنند.

توضیحات فنی

خشک‌کن هوا، هوای داخل کمپرسور را قبل از ورود به مخازن هوا تمیز، فیلتر و خشک می‌کند. این کمپرسور به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند هوا را تا فشار 12.5 فشرده کند. کار کمپرسور دو مرحله‌ دارد: بارگیری و تخلیه. در مرحله‌ی بارگیری، کمپرسور هوا را فشرده می‌کند.

زمانی‌که هوا وارد سیستم شد و به فشار مورد نظر رسید، کمپرسور وارد مرحله‌ی تخلیه می‌شود. با کمپرسورهای ولوو می‌توان در مصرف برق صرفه‌جویی کرد. ولوو دو نوع سیستم تخلیه دارد: سیستم کاهش توان (یا صرفه‌جویی در انرژی) و کمپرسور با قابلیت کلاچ.

در سیستم کاهش توان (یا صرفه‌جویی در انرژی)، دریچه‌های مکانیکی به صورت بادی فعال می‌شوند. زمانی‌که فشار مخازن به مقدار مطلوب برسد، کمپرسور وارد مرحله‌ی تخلیه می‌شود. در حالت تخلیه، بسته به تعداد پیستون‌ها، کمپرسور هوا را بین پیستون‌ها به حرکت در می‌آورد یا منبسط می‌شود و هوا را به داخل یک اتاق بسته فشرده می‌کند. در نتیجه مصرف برق به شدت کاهش مییابد.

کمپرسور با قابلیت کلاچ، چرخش میل‌لنگ در مرحله‌ی تخلیه را کاهش می‌دهد و در نتیجه، با استفاده از یک توان بسیار کم و قابل صرف نظر (بسته به دور موتور، 0 تا 0.3 کیلووات) برای تخلیه، مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

ویژگی‌ها و مزایای پمپ باد

- این کمپرسور به گونه‌ای طراحی و تولید شده است که الزامات ولوو برای تأمین هوای سیستم تعلیق هوا را کاملاً برآورده کند. زمان کوتاه بارگیری و پر کردن تعلیق را تضمین می‌کند. به دلیل عملکرد مناسب سیستم تسطیح ارتفاع، حرکتی ایمن و راحت را فراهم می‌آورد.

- سیستم کاهش توان (یا صرفه‌جویی در انرژی) در کمپرسور استاندارد، مصرف بهینه‌ی سوخت را تضمین می‌کند.

- کمپرسوربا قابلیت کلاچ نیزچرخش میل‌لنگ در حالت بارگیری را کاملاً کاهش می‌دهد. این موضوع به مصرف مناسب سوخت و سایش کمتر پیستون‌ها (در مقایسه با کمپرسور استاندارد) کمک می‌کند.

- این کمپرسورها به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که الزامات ولوو در زمینه‌ی دوام و قابلیت اطمینان را برآورده سازند. این موضوع، نیاز به اقدامات نگه‌داری را به حداقل می‌رساند.

- راه حل‌های جامع نگه‌داری و تعویض. آماده‌ی نصب. نیازهای حداقلی به تعمیر و نگهداری یا تعویض.

تفاوت

این کمپرسور هوا به گونه ای طراحی شده است که تمام نیازهای خودرو در زمینه ی هوا را تأمین کند و عملکرد بهینه ی کل سیستم هوا را فراهم آورد. این کمپرسور برای تضمین عملکرد بهینه و دوام، تحت طیف وسیعی از آزمون ها و اعتبارسنجی ها قرار می گیرد.

عملکرد ولوو

- اگر تعمیر و نگه داری متناسب با دستورالعمل ولوو انجام شود، طول عمر طولانی خواهد داشت.

- اطمینان از عدم وقوع توقف های ناخواسته.

- تغذیه ی حجم مناسب و دقیق هوا بر حسب لیتر بر دقیقه

- سطح فشار هوای مناسب و دقیق.

- مصرف سوخت بهینه.

الزامات تمیزی

کمپرسورهای ولوو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که الزامات تمیزی که طول عمر موتور را تضمین می‌کنند را برآورده سازند. این کمپرسورها قبل از ارائه به بازار، به طور گسترده مورد بررسی قرار می‌گیرند. این کمپرسورها در وضعیت‌های مختلف خودرو و دور موتورهای مختلف، آزمایش می‌شوند. برای اطمینان از دوام و کیفیت کافی این کمپرسورها، آزمایش‌های سخت و طاقت‌فرسایی در طی فرآیند تولید، بر روی آن‌ها اعمال می‌شوند.

این آزمایش‌ها شامل آزمون‌های استقامتی، عملکردی، شوک حرارتی، اضافه بار، آزمون‌های کیفی و آزمایش‌های میدانی که به اندازه‌ی آزمون‌های قبلی اهیمت دارد، است. دلیل تنوع در این طیف گسترده از آزمون‌ها، کسب اطمینان از این موضوع است که کمپرسور مورد نظر می‌تواند حرکت‌های خودرو را از بیابان صحرای آفریقا تا سرمای سیبری تحمل کند.

تعویض قطعات

کمپرسورهای اصل ولوو که پس از تعویض در خودرو قرار داده می شوند، از نظر ضمانتنامه، دوام و کیفیت کاملن مانند کمپرسور اولیه هستند. برای تعویض کمپرسور باید ابتدا همه ی اجزای آن را از هم جدا کرد و کوچک ترین اجزای تشکیل دهنده را جدا کرد( پیچها و مهره ها). سپس تمام آب بندی ها، پیچها و قطعات فرسوده با قطعات جدید اصل ولوو جایگزین می شوند. قطعات باقیمانده تمیز می شوند و بر اساس نقشه های اصلی و الزامات ولوو بررسی می شوند. پس از آن به دقت مورد ارزیابی قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که الزامات کیفی ولوو را برآورده می کنند. قطعات اصلی که قرار است مجدداً استفاده شوند باید همان تلرانسهایی را داشته باشند که در هنگام کنترل کیفی قطعه ی نو در طی فرآیند صنعتی انتظار می رود.

سرویس کاری

برای تضمین بالاترین کیفیت تعمیر و بلندترین طول عمر قطعه، داشتن این مهارتها، توانایی ها، ابزار و تجهیزات پیشنهاد می شود.

- دسترسی به ابزاهای مخصوص کامیون ولوو و توانایی استفاده از آن ها برای اطمینان از کیفیت تعمیر و تضمین زمان کوتاه تعمیر

- توانایی استفاده از اطلاعات سرویس کاری ولوو به منظور پیروی از فرآیندهای صحیح و ایمن تعمیر

- استفاده از اطلاعات سرویس کاری ولوو در رابطه با همه ی قطعاتی که باید تعمیر شوند به منظور برنامه ریزی و انجام تعمیر بدون انتظار برای قطعات موردنیاز

- روغن کاری در فواصل تعیین شده برای اطمینان از کیفیت کمپرسور هوا، سیستم هوا و خشک کن هوا تنها با استفاده از قطعات اصلی ولوو در تعمیرگاه مخصوص ولوو و توسط تکنسین مجاز و کاملن آموزش دیده ی ولوو می توان ازبالاترین سطح سرویس کاری و به موقع و کارآمد بودن آن اطمینان حاصل کرد.

قطعات اضافی توصیه شده

برای تضمین بالاترین کیفیت تعمیر و عمر طولانی قطعه توصیه می شود که هنگام تعویض کمپرسور، قطعات زیر نیز تعویض شوند:

- واشر

- حلقه ی آب بندی

- قالب گیری لاستیک

جهت خرید قطعات موتوری ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1401/06/07
    برای چه ولوو هست
  • کاربر میهمان 1401/06/07
    برای چه ولوو هست