قطعات اصلی ولوو
افزایش قدرت موتور همراه با کاهش انتشار مواد مضر، چالشی است که همه سازندگان کامیون با آن مواجه اند. مقررات یورو6 که در سال 2014 الزامی شد، محدودیتهایی درباره اکسید نیتروژن و ریز ذره ها (PM) مطرح کرد. فیلترهای ذرات در موتور دیزلی (DPF) موثرترین فناوری برای کاهش انتشار ذرات از موتورهای دیزلی است.
یک DPF عالی ولوو شامل موارد زیر است:
- ماتریس سرامیکی با تعداد زیادی کانال کوچک
- پوشش فلزی عالی
- روکش فلزی برای حفاظت و متناسب با منبع اگزوز
- دستگیره هایی برای سهولت در جابجایی.
- گیره های مخصوص نصب.
توصیف فنی
ریز ذره (PM) خارج شده از موتورهای دیزلی برای انسانها مضر است، موجب بیماریهای ریوی میشود و در شکل گیری مه دود نیز نقش دارد. DPF برای جمع آوری و گیر انداختن ریز ذره ها و تبدیل دوده به خاکستر به کار میرود.
DPF ولوو یک فیلتر جریان تیغهای است که از ماتریسی سرامیکی با تعداد زیادی کانال کوچک تشکیل میشود که به صورت متناوب به یکدیگر وصل شده اند تا جریان هوای اگزوز به دیواره های کانال برخورد کند. برای تسهیل بازتولید دوده در دمای پایین تر، فیلترها با یک کاتالیزور فلزی عالی پوشیده شده اند. ماتریس سرامیکی حاوی روکش فلزی است تا از صداخفه کن حفاظت کرده و مناسب آن باشد. دستگیره ها برای سهولت نصب استفاده میشوند.
اکسیداسیون دوده زمانی انجام میشود که اتومبیل به دلیل گرمای خروجی از موتور، کار میکند (ترمیم انفعالی). گاهی اوقات گرمای بیشتری برای انجام اکسیداسیون مورد نیاز است (ترمیم فعال). ترمیم فعال زمانی رخ میدهد که اتومبیل در حال کار است و الگوی عودکننده در کاربردهای مختلف، تفاوت زیادی دارد (ممکن است هر روز رخ دهد یا هیچ گاه رخ ندهد). خاکستری که در DPF ساخته میشود در طول ترمیم ها نمیسوزد؛ بلکه باید آن را تمیز کرد. برنامه تعویض ولوو، DPF تمیز شده هنگام تعویض قطعات را پیشنهاد میدهد. DPF نیازمند تمیزکاری از ماشین برداشته میشود و با DPF تمیزشده جایگزین میشود تا زمان حضور در کارگاه به حداقل برسد.
تفاوت
DPF قطعه حساسی است که باید با دقت با آن کار کرد. هنگام خرید قطعات تعویضی ولوو برای DPF، میتوانید مطمئن باشید قطعه تمیز و بررسی شده است تا مشخصات خاص ولوو را در بر داشته باشد و تجهیزات توسط بخش «توسعه محصولات ولوو» تایید شده است. سطوح انتشار ریزذره ها اصلاح خواهد شد. استفاده از روشها یا تجهیزات تایید نشده، ممکن است ظرف چند دقیقه به DPF آسیب برساند. DPF آسیب دیده منجر به افزایش مصرف سوخت و تغییرات دیگری در موتور یا افزایش ریز ذرهها در اگزوز میشود که خطرناک است.
مکانیک ها و اپراتورهایی که DPF ها را تمیز و تعویض میکنند، در معرض مواد خطرناکی قرار میگیرند. تعویض قطعات DPF ولوو در همه زنجیره فعالیت (پیاده سازی، حمل ونقل، تمیزکاری، و غیره) با فرایندهای ایمن و تجهیزات درست انجام میشود تا سلامت مکانیکها و اپراتورها به خطر نیفتد.
آزمایش گسترده
آزمایشهای کارکردی و مقاومتی DPF های عالی ولوو انجام میشود تا از رعایت مقررات مربوط به انتشار کربن و قابلیت اطمینان فرایندهای آن در تمام طول عمر وسیله نقلیه، اطمینان حاصل شود. این آزمایشها در سکوی موتور و وسیله نقلیه انجام میشود.