وسایل نقلیه بلندتر و سنگین تر (LHV ها) علیرغم اینکه یک راه حل عملی برای کاهش هزینه ها و انتشار آلاینده ها است،اغلب شهرت بدی در مورد عدم ایمنی یا نیاز به سرمایه گذاری سنگین در زیرساختها دارند. اما این مساله نمیتواند بیشتر از حقیقت باشد. در اینجا نگاهی به برخی از سوالات متداول در مورد حمل و نقل با ظرفیت بالا برای کمک به افشای اسطوره ها می اندازیم.
LHV ها (که به عنوان شاهراه دوبل،سازگار با محیط زیست، حمل و نقل با ظرفیت بالا (HCT)، قطار جاده ای، کامیون فوق العاده یا مگاکامیون نیز شناخته میشوند) کامیونهایی هستند که از ابعاد قانونی در یک کشور، طولانی تر و سنگین تر هستند. در زیر چند نمونه از ترکیبات معمولی LHV ارائه شده است.
LHV ها معمولاً در کشورهای اسکاندیناوی، هلند، آلمان، اسپانیا و همچنین استرالیا، برزیل، کانادا، آفریقای جنوبی و ایالات متحده آمریکا استفاده می شوند. نیاز روزافزون به حمل و نقل و تقاضای شدیدتر از صنعت باربری برای کاهش انتشار آلاینده ها،LHV ها را به عنوان راه حلی برای هر دو مشکل مورد توجه قرار داده است.
LHV ها: جداسازی واقعیت از داستان
با تجمیع محموله ی تعداد زیادی وسیله نقلیه در یک ترکیب خودرو با ظرفیت بالا، LHV هامی توانند انتشار کربن و هزینه هر واحد بار حمل شده را کاهش دهند. اینکه LHVهاچقدر کارآمدتر و سازگارتر با محیط زیست هستند، بستگی به نحوه تشخیص و استفاده از آنها دارد. جریان و زمان بندی باربری و بارهایی که میتوانند تجمیع شوند، برای مشاهده مزایای کامل حمل و نقل با ظرفیت بالا بسیار مهم است. بنابراین برای اپراتورهایی که عملیات هاب به هاب، کارخانه به هاب یا کارخانه به کارخانه را اجرا میکنند، LHV ها میتوانند جایگزینی عالی باشند.
تحقیقات کافی و داده های واقعی برای حمایت از مزایای زیست محیطیLHVها وجود دارد. یک مطالعه تخمین میزند که یک LHV میتواند انتشار کربن را 15 تا 40 درصد کاهش دهد. در آزمایشی در سال 2015 در آلمان در مورد LHV ها، شرکتهای لجستیک از کاهش 33 درصدی هزینه ها و کاهش 70 درصدی مصرف سوخت و انتشار CO2 خبر دادند. مطالعه دیگری در بریتانیا به این نتیجه رسید که استفاده از کامیونهای بزرگ میتواند 5/1 تا 2 میلیون پوند در هر کیلومتر خودرو، تا 5/1 میلیارد پوند در هزینه حمل و نقل و MT 72/0 در آلایندگی صرفه جویی کند.
همچنین تأثیرات مثبتی در مورد کمبود راننده وجود دارد. تجمیع بار از تعداد زیادی کامیون به یک کامیون، به گردانندگان شرکت حمل و نقل اجازه میدهد نیروی انسانی کمتری داشته باشند و به طور بالقوه از حاشیه های بهبود یافته برای پرداخت حقوق بهتر به رانندگان ماهر استفاده کنند.
ما در کامیونهای ولوو، همه این دستاوردها را در آزمایشهای مختلف حمل و نقل با ظرفیت بالا مشاهده کرده ایم. در زیر نتایج یک اجرای آزمایشی بین گوتنبرگ و مالمو ارائه شده که در آن احجام یکسان کالا با هر دو روش کامیونهای معمولی و LHV ها حمل شده است.
آیا LHV ها ایمن هستند؟
این تصور وجود دارد که LHV ها با توجه به اندازه و وزنشان، نسبت به کامیون های معمولی از ایمنی کمتری برخوردارند. اما این بسیار دور از حقیقت است. همه تحقیقات، داده ها، آزمایش ها و عملکرد واقعی LHV ها نشان میدهد که اگر وسایل نقلیه با ظرفیت بالا به خوبی تنظیم شوند، در واقع میتوانند با خارج کردن وسایل نقلیه از جاده و کاهش تعداد کیلومترهای طی شده به ازای هر کامیون، به ایمنی جاده کمک کنند. اما ترس عمومی در مورد ایمنی، به این معناست که برای استقبال بیشتر، حمل و نقل با ظرفیت بالا باید ایمنی را در کانون توجه قرار دهد. این هم میتواند به معنای اقدامات قانونی باشد که مکانهای مجاز و سرعت حرکت مجاز LHV ها را محدود میکند، هم مواردی مانند ویژگیهای ایمنی اضافی و آموزش اضافی راننده.
زیرساختهای جاده ای چطور؟
منتقدان حمل و نقل با ظرفیت بالا، اغلب استدلال میکنند که LHV ها به جاده ها آسیب می رسانند و برای انطباق زیرساختهای موجود، به سرمایه گذاری زیادی نیاز است. این تا حدی درست است؛ در حالی که اکثر جاده ها به اندازه کافی عریض هستند، اما ممکن است نیازی برای به روزرسانی برخی پلها، دوربرگردانها، ورود و خروجیهای بزرگراهی وجود داشته باشد. اما این مساله احتمالاً به اندازهای که منتقدان از آن می ترسند، گسترده نخواهد بود. در مورد آسیب به زیرساخت ها؛ در حالی که LHV ها وزن بیشتری را حمل میکنند، بار در هر محور بیشتر از یک کامیون معمولی نیست، زیرا این وزن در محورهای بیشتری توزیع میشود، به این معنی که بعید است که روسازی آسیب ببیند.
آیا LHV میتواند جایگزین راه آهن شود؟
تجربه ی دنیای واقعی از ترس در مورد اینکه حمل و نقل با ظرفیت بالا جایگزین راه آهن شود، پشتیبانی چندانی نمیکند. به عنوان مثال، در هلند تعداد وسایل نقلیه بلندتر و سنگین تر بین سالهای 2001 تا 2016 بسیار افزایش یافت و مطالعات نشان داد که احجام LHV ها، به طور کامل به کامیونهای معمولی غلبه کرده است، نه به راه آهن و آبراه های داخلی. این امر چندان شگفت آور نیست، زیرا راه آهن در بیشتر کشورها از قبل با تمام ظرفیت استفاده شده است و انواع کالا، مثلا سنگ آهن را حمل میکند، کالایی که برای حمل آن کامیونها جایگزین مقرون به صرفه ای نیستند.
اکثر راه آهن ها نیز حمل و نقل مسافر را بر کالا ترجیح میدهند. در بیشتر موارد خطوط راه آهن و کامیونها بیشتر از آنکه در تقابل با هم کار کنند، با هم کار میکنند. به عنوان مثال، محصولات کشاورزی اغلب با کامیون از مراکز تعاونی مزرعه به پایانه های حمل و نقل ریلی میروند. اگر برخی از این کامیونها با وسایل نقلیه بلندتر و سنگین تر جایگزین شوند، قطارها قادر خواهند بود حجم بیشتری از کالا را حمل کنند و هزینه ها در سراسر زنجیره حمل و نقل کاهش می یابد.
چگونه یک LHV را تعیین میکنید؟
مانند هر کامیون، تعیین LHV بستگی به عملیات شما، وزن کل و توپوگرافی جاده دارد. در مورد LHV ها مهم است که در نظر داشته باشید که آیا در هر دو جهت با بارگیری کامل میرانید یا یک راه خالی/نیمه بارگیری شده وجود دارد، زیرا این امر بر انتخاب محور، فرمان پذیری و قابلیت بلندکردن محور تأثیر میگذارد. برای اکثر LHV ها دو محور محرک برای مدیریت وزن ترجیح داده می شود و این تعداد میتواند برای بارهای سنگین تر حتی به 3 تا 4 محور برسد. انتخاب یک محور محرک به طور ویژه مهم است، زیرا این مساله مربوط به توانایی جابجایی بارها و بلندکردن محورها برای قابلیت مانور بهتر است. دوربینهای اضافی، آینه ها و هر ویژگی ایمنی دیگر نیز برای دید بهتر هنگام دنده عقب یا چرخیدن در یک گوشه تنگ ضروری است.
تریلرها واقعاً بخش مهمی از مشخصات هستند و ما در کامیونهای ولوو، توصیه میکنیم که تریلرهایی را خریداری کنید که با نیازهای حمل و نقل LHV مطابقت داشته باشد، به جای اینکه با انواع موجود سازگار باشد. تلاش برای انطباق تریلرهای قدیمی با تجهیزات یدک کشی، قرقره و غیره، میتواند یک گزینه پرهزینه و دست و پا گیر باشد.
رانندگی با آن چقدر مشکل است؟
رانندگی با LHV سخت تر از رانندگی با یک کامیون معمولی نیست. اما از آنجا که حرکت معکوس و مانور میتواند کمی سخت تر باشد، قطعاً به آموزش اضافی راننده نیاز است.
قوانین مربوط به LHV ها چیست؟
در اروپا، سوئد و فنلاند که در خط مقدم حمل و نقل با ظرفیت بالا قرار دارند، سوئد اجازه ترکیباتی تا 74 تن وزن و فنلاند اجازه 76 تن را میدهد. در آلمان، LHV های با وزن تا 44 تن و تا 25/25 متر در 70 درصد بزرگراه ها مجاز هستند. دولت اسپانیا اجازه استفاده از ترکیبات با طول تا 25/25 متر و وزن تا 60 تن را میدهد. در نروژ 3950 کیلومتر جاده دولتی و 600 کیلومتر جاده خصوصی برای ترکیبات تا 25/25 متر و 60 تن وزن، باز است.
در بلژیک 49 مسیر برای LHV ها تأیید شده است، در حالی که در پرتغال ترکیبات تا 60 تن و 25/25 متر برای حمل بارهای سنگین و چوب مجاز است. در هلند و دانمارک کامیون های 25/25 متری و 60 تنی میتوانند در اکثر جاده ها تردد کنند. جمهوری چک و استونی همچنین امکان سنجی وسایل نقلیه بلندتر و سنگین تر را مورد بررسی قرار میدهند.
الزامات مربوط به محورها، محدودیتهای وزن، چرخش دایره ها و غیره در کشورهای مختلف در اتحادیه اروپا متفاوت است و این امر باعث میشود که یک دکل یکسان نتواند همه مقررات را در هر کشور رعایت کند. این احتمالاً بزرگترین مانع برای استفاده گسترده تر از LHV ها در اروپا است.
در خارج از اروپا، استفاده از LHV ها نسبتاً متداول است. در استرالیا، غول های حمل و نقل وجود دارند - قطارهای جاده ای که به عنوان طولانی ترین کامیونهای جهان شناخته میشوند. در جاده های عمومی آنها می توانند تا 5/53 متر طول و تا 220 تن وزن داشته باشند. اما هیچ چیز نمیتواند طول کامیون قطاری را در جاده های خصوصی مانند جاده های متعلق به شرکت های معدنی استرالیا محدود کند.
در ایالات متحده آمریکا، شاهراه دوبل میتواند در اکثر بزرگراه های بین ایالتی به کار رود. اما مانند اتحادیه اروپا، هر ایالت محدودیتهای خاص خود را در مورد ابعاد و تعداد تریلرها دارد. یک مورد استثنا، صنعت جنگل داری است که در آن اکثر LHV ها در جاده های خصوصی بدون آن محدودیتها حرکت میکنند.
در برزیل، کامیونهایی با وزن 57 تن و حداکثر 8/19 متر در جاده ها مجاز هستند. و با مجوز ویژه این اعداد میتواند به 57 تا 74 تن و 30 متر نیز برسد. در جاده های خصوصی که برای حمل و نقل چوب و کشاورزی استفاده می شود، میتوان پنج ترکیب تریلر با وزن عظیم 170 تن را به کار برد.
آیا LHV ها آینده حمل و نقل هستند؟
LHV ها به لطف نقشی که میتوانند در تامین نیاز فزاینده ما به لجستیک و کاهش کربن ایفا کنند، قطعاً بخشی از آینده حمل و نقل هستند. اینکه LHV ها با چه سرعتی به بخش مهمی از حمل و نقل تبدیل خواهند شد، به قوانین و استانداردهای هر کشور بستگی دارد. یک قانون یکپارچه فرامرزی در مناطقی مانند اتحادیه اروپا میتواند به LHV ها اجازه دهد تا بیشتر سفر کرده و حتی یک مورد تجاری بهتر برای آنها ایجاد کند.
جنبه دیگری که به نفع آینده حمل و نقل با ظرفیت بالا است، واقعیت مستقل از سوخت بودن آن است. LHV ها را میتوان با سوخت LNG ، سوختهای زیستی، هیدروژن و حتی برای مسافتهای کوتاه تر با برق تغذیه کرد.
آیا به عنوان گردانندهی باربری باید روی آن سرمایه گذاری کنم؟
به طور قطع، زمانی که با مشتریان وفادار قرارداد طولانی مدت داشته باشید تا از جریان مداوم حجم زیاد کالا برای توجیه هزینه اولیه اطمینان حاصل کنید. یک LHV کاملاً استفاده شده در یک بازه زمانی، نه تنها به شما امکان حمل بیشتر با تعداد کمتر کامیون و نیروی انسانی را میدهد، بلکه این کار را بدون افزایش قابل توجه هزینه های نگهداری انجام میدهد.
مطالعه موردی: شرکت هوگانس- کاهش هزینه ها، انتشار آلاینده کمتر با HCT
شرکت هوگانس تولید کننده عمده پودرهای آهن و فلزات با ظرفیت سالانه 415،000 تن است. این شرکت در جنوب سوئد مستقر است و به 3000 مشتری در 75 کشور جهان خدمات ارائه میدهد.
حمل و نقل پودرهای آهن و فلز یک کار جدی است. شرکت هوگانس، که با حمل و نقل GDL کار میکرد، به طور متوسط روزانه 36 کانتینر 26 تنی را از هوگانس به بندر هلسینگبورگ منتقل میکرد که مجموع آن 9000 عملیات حمل و نقل در سال بود. به منظور کاهش تعداد سفرها، انتشار آلاینده ها و ازدحام در شهرهایی که کامیونها در آن حرکت میکردند، هوگانس تصمیم گرفت LHV ها را آزمایش کند. با همکاری کامیونهای ولوو، GDL و مجری تولیدکننده تریلر، این شرکت راه حلی را برای انتقال دو کانتینر 26 تنی بین هوگانس و هلسینگبورگ با استفاده از ولوو FH16 با قدرت 750 اسب بخار و ترکیب اتصال 9 محوره/دوبل Bبا وزن 74 تن آزمایش کرد.
آزمایش نتایج خوبی را نشان داد و هوگانس از آن زمان به بعد به عقب نگاه نکرده است. امروزه این شرکت از یک LHV در عملیات روزانه خود استفاده میکند که نتایج بسیار خوبی از جمله کاهش هزینه ها، بهبود روشهای بارگیری و ایمنی بهتر با تعداد کمتر خودرو در شهر و بندر را نشان میدهد. هوگانس به زودی با وسایل نقلیه اضافی گسترش مییابد، بنابراین تعداد سفرها به نصف و به 4500 سفر میرسد و میزان انتشار آلاینده ها 35 درصد کاهش مییابد.
هیچ تردیدی در مورد حمل و نقل با ظرفیت بالا وجود ندارد. برای شرکتهایی که بارهای سنگین را حمل میکنند و به حمل و نقل ریلی یا دریایی دسترسی ندارند، حمل و نقل با ظرفیت بالا یک راه حل است. البته موانعی در این راه وجود دارد، اما اثرات مثبت آن نسبت به این چالشها بسیار بیشتر است.