در بحث پیرامون کامیونهای برقی، از نظر پایداری، معمولا مرکز توجه اصلی به باتری آن است. باتری کامیونهای برقی تا چه میزان پاک هستند؟
یک باتری الکتریکی از مواد خام بدست آمده از معدن تولید میشود. بسته به ویژگی های مورد نیاز کاربر گزینه های متفاوتی وجود دارد. یک جزء مهم در باتریهای لیتیوم-یون که به طور معمول مورد بحث قرار میگیرد کبالت است. سازمان عفو بین الملل گزارش کرده است که منبع این ماده در چند سال گذشته به دلیل نقض حقوق کار و حقوق بشر در جمهوری دموکراتیک کنگو مورد بحث قرار گرفته است. ما در ولوو در فرایند خرید به مشکل منبع کبالت رسیدگی میکنیم. با این حال مهم است توجه داشته باشید که علاوه بر راههای پاک تر برای بدست آوردن کبالت، گزینه هایی با بحث برانگیزی کمتر هم وجود دارند. یون لیتیوم فسفات آهن احتمالا شناخته شده ترین شیمی جایگزین باتری است. در چین که در سال گذشته بیشتر از هرجای دیگری ماشینهای برقی فروخته شد، باتری یون لیتیم فسفات آهن به طور غالب استفاده میشود.
استفاده مجدد یا بازیافت؟
پیرامون عمر دوم باتری هم بحثهای زیادی وجود دارد. آیا بهتر است مجدد از باتری استفاده کرد یا آن را بازیافت کرد؟ از دیدگاه پایداری، به طور مشخص استفاده مجدد رویکرد مثبتی است. باتری وسایل نقلیه برقی زمانی که برداشته میشوند 70-80 درصد ظرفیت اصلی خود را حفظ میکنند. درحالی که ارزش طولانی مدت این باتری ها برای صنعت حمل و نقل محدود است، همچنان میتوان از آنها در تنظیمات مختلف استفاده کرد. برای وسایل نقلیه، توان مصرفی مهم است در حالی که در برخی از کاربردهای ثابت، مانند قدرت یدکی، هدف از ذخیره انرژی تامین دسترسی محلی برای کاربردهای حیاتی در جامعه است. به عنوان مثال ممکن است در بیمارستانها یک باتری دست دوم نصب شود و هر 5 سال یک بار راه اندازی شود. این به این معنی است که یک باتری که به پایان عمر خود نزدیک است هنوز هم میتواند برای جامعه ارزش ایجاد کند.
ما از منابع دانشگاهی زیادی میشنویم که بازیافت مهم است. تخمین زده شده است که تا سال 2025، سه چهارم باتریهای برقی استفاده شده مجدد استفاده میشوند و سپس بازیافت میشوند تا موادی که قابلیت استفاده مجدد دارند، مانند لیتیوم، کبالت و نیکل بدست آیند. اگرچه زمانی که باتری به عناصر جداگانه تقسیم میشود این بحث خاص قابل لمستر میشود. بعضی از اجزاء باتری کامیونهای برقی را میتوان بیش از اندازه در نظر گرفت. این باعث مطرح شدن این سوال میشود که آیا بازیافت واقعا بهترین گزینه برای تدارکات است و آیا همیشه برای محیط زیست بهتر است؟ درحالی که بازیافت مزیتهای مشخص فراوانی دارد، توجه به این نکته هم مهم است که در این بحث نگرانیهای تجاری هم مطرح است. در نهایت، شرکتهای بازیافت میخواهند مردم از منابع خود برای جمع آوری و استخراج موادی مانند لیتیوم، در زمان و مکانی که منطق اقتصادی دارد، استفاده کنند و برای آن هزینه پرداخت کنند.
یکی دیگر از موضوعات مورد بحث درباره ی چگونگی حمل و نقل برقی سبز، نحوه تغذیه باتری کامیونهای برقی است. در اینجا به دلیل کاهش قیمت انرژی پاک، که موجب میشود منابع بیشتری مانند باد و خورشید بتوانند بخشی از شبکه برق باشند، دلیلی برای خوشبینی وجود دارد. در سه ماهه اول و دوم سال 2019 در اروپا برای دومین سال متوالی منابع تجدیدپذیر بیشتر از سوخت های فسیلی برق تولید کردند. در حالی که در چین و هند یک اخلاق پایدار جهانی در کار است، مقامات در حال تغییر طولانی مدت در سیاست انرژی به دور از سوختهای فسیلی هستند.
اثری نسبتا متوسط
امروزه تولید باتریها تاثیر تقریبا متوسطی بر روی محیط زیست دارد که در حال حاضر 80-90 درصد پاکتر از تولید دیزل است. و با وجود وسایل نقلیه برقی، بازپرداخت کمتر از یک سال محیط زیست برای خودروهای تجاری وجود دارد. این زمان مورد نیاز برای تولید انرژی مصرف شده برای تولید و طول عمر اجرایی سیستم است.
یکی از موضوعات داغ در صنعت حمل و نقل امروزی، بحث محیط زیست برای حمل و نقل برقی است. به دلیل اینکه این بحث همچنان ادامه دارد، مهم است که زمانی اختصاص داده شود و درمورد حقایق و افسانه های پیرامون کامیون های برقی و اعتبارنامه سبز آنها پرداخته شود.