وقتی از اتوماسیون صحبت میکنیم، ذهن عموم به سمت خودروهای بدون سرنشین میرود و طبیعتاً اولین فکری که به ذهن رانندگان خطور میکند، این است که شغلشان را از دست خواهند داد. اما اتوماسیون مبحثی ورای کامیون های خودران است و در واقعیت، احتمالاً همین حالا نیز اتوماسیون بر شغل شما، درجهت رفاهتان تأثیر میگذارد.
اگر به کامیونها یا خودروهای سواری که امروزه ساخته میشوند؛ توجه کنید، مجموعهای از ویژگیهای خودکار مانند کروز کنترل تطبیقی، ترمز خودکار و سیستم کنترل کننده ی خط کشی، در آنها به کار رفته است. اینها همگی برای حمایت از راننده و سهولت کار آنها طراحی شده اند و هر چه جلو تر برویم، شاهد ویژگیهای خودکار بیشتری خواهیم بود.
تا رسیدن به کامیونهای بدون سرنشین، راه زیادی باقی مانده
ما فاصله زیادی با مشاهده ی کامیونهای کاملاً خودران که در بزرگراههای عمومی رانندگی میکنند، داریم، اگرچه شخصاً معتقدم که از دیدن آنها در برنامه های خاصی به نام حمل و نقل میان مرکزی و در مسیرهای تعیین شده، چندان دور نیستیم. این بدان معناست که رانندگان نباید فناوری های خودران را تهدیدی برای خود بدانند؛ بلکه، به مراتب درخواستها برای حرفه ی آنها نیز افزایش خواهد یافت.
شرایطی که ما ابتدا کامیونهای بدون سرنشین را خواهیم دید، احتمالاً مواردی است که شامل رفت وآمدهای مکرر بین دو نقطه است، جایی که کامیون یک مسیر را بارها و بارها طی میکند. اگر ما کامیونهای بدون سرنشین را در برنامه هایی با شرایط ذکر شده، که معمولا در معادن، بنادر و یا بین مراکز پیش میآید، استفاده کنیم؛ این امر، رانندگان ماهر را برای کار در سایر مناطق پر ریسک، که در آنها مهارت هایشان بیشتر مورد نیاز است، آزاد میکند. به عنوان مثال، مشاغلی که شامل پیمایش در خیابانهای شهری، تعامل با سایر ترددکنندگان و تحویلهای نهایی است.
اگر هنوز شک دارید، این را در نظر بگیرید: تمام شواهد بیانگر این است که نیاز ما به حمل و نقل رو به افزایش است. مجمع بین المللی حمل و نقل معتقد است که تقاضا برای حمل و نقل جهانی بین سال های 2015 تا 2050، سه برابر میشود. افزایش جمعیت، تجارت الکترونیک و انتظارات بیشتر برای تحویلهای یک روزه؛ همه و همه به این معنی است که بارهای بیشتری نیاز است که با کامیونها حمل شود.
تقاضای بیشتر برای حمل و نقل و کمبود رانندگان
با تقاضای روزافزون برای حمل و نقل، رانندگان ماهر کمتر در دسترس خواهند بود. به عنوان مثال در ایالات متحده، که این مسئله امروزه برای آنها در سطوح بحرانی قرار دارد، انتظار میرود که این کمبود در ده سال آینده دو برابر شود. در اروپا، در حال حاضر حدود 20 درصد از مشاغل رانندگی خالی مانده اند و احتمالاً در آینده نزدیک نیز این وضعیت تغییری نخواهد کرد. اتوماسیون میتواند با کاهش تعداد رانندگان مورد نیاز برای کارهای یکنواخت و تکراری، به رفع این کمبود شدید کمک کند.
به طور کلی، رشد و شکوفایی ای که اتوماسیون میتواند ایجاد کند، مشاغل بیشتری را نسبت به آنچه نیاز است بوجود خواهد آورد. نه تنها تقاضا برای رانندگان ماهر را افزایش میدهد، بلکه مراتب تدارکات را تغییر داده و مدلهای تجاری جدیدی ایجاد میکند، که به نوبه خود تعداد زیادی مشاغل جدید در زمینههای گوناگون ایجاد خواهد کرد.
انسانها برای مدت طولانی روی صندلی راننده، باقی خواهند ماند
صرف نظر از اینکه فناوری های خودکار چقدر پیشرفته باشند، افراد همچنان مهمترین نقش را در تدارکات ایفا می کنند. همیشه شرایطی وجود خواهد داشت که قضاوت انسانی، مهارتهای ارتباطی و استدلال لازم باشد. با ظهور اتوماسیون در تدارکات، برخی از مشاغل ممکن است بدون تغییر باقی بمانند، اما بیشتر آنها تغییر کرده و به طور فزاینده ای در کنار فناوری های جدید به کار خود ادامه خواهند داد.