محصول جدید کامیونهای ولوو باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت و دی اکسیدکربن میشود؛ این به روزرسانی به دلیل پیکربندی و شاسی این ماشینهاست که بازده سوخت کمتری نسبت به باقی دارند. این کامیونهای جدید همچنین بخشی از آینده ی بدون آلاینده را تشکیل می دهند.
مشتریان باید چه توقعاتی از این کامیون های جدید از لحاظ مصرف سوخت داشته باشند؟
«آنها میتوانند این کامیون ها را به عنوان کم مصرف ترین محصول ما تا کنون بدانند. حدود یک سوم هزینه های حمل ونقل مربوط به مصرف سوخت است؛ بنابراین ما تمام تلاشمان را کرده ایم تا راههای جدیدی برای کاهش مصرف سوخت در کامیون ها بیابیم. در نتیجه، مصرف سوخت و انتشار کربن دی اکسید یک کامیون معمولی دیزلی ولوو در مسافتهای طولانی بیش از 20 درصد کاهش یافته است؛ این اتفاق از دهه ی 1990 تاکنون رخ داده است.
به عنوان مثال، جدیدترین موتورهای مرحله دی یورو شش پیشرفتهای زیادی در بهره وری داشته اند. از جمله این پیشرفتها میتوان به نوع روغن وی دی اس پنج با ویسکوز کم و حلقه های اسکراپر روغن پیستون جدید اشاره کرد؛ تمامی موارد ذکر شده باعث کاهش مصرف سوخت میشوند. فناوری های جدید از جمله آی سیو آی رول به ترتیب مبتنی بر نقشه و عملکرد چرخ آزاد هستند که از نیروی محرکه کامیون برای کاهش مصرف سوخت استفاده می کنند.»
چگونه میتوان کامیونهایی را که مصرف سوخت بیشتری دارند، تشخیص داد؟
«کامیونهای جدید اف اچ، اف اچ16، اف ام و اف ام ایکس را میتوان متناسب با طیف وسیعی از کاربردها طراحی کرد؛ به این ترتیب، امکان صرفهجویی قابل توجهی در مصرف سوخت و کربن دی اکسی فراهم میشود. ولوو اف اچ جدید دارای موتور آی سیو بوده و مجموعه ای از ویژگیها را به همراه دارد. این خودرو میتواند هزینه سوخت را تا ده درصد کاهش دهد؛ این کاهش شامل دیزل و آدبلو میشود. در عین حال، هر دو مدل ولوو اف اچ و اف ا م در نسخه های ال ان جی موجود هستند؛ چنین مواردی باعث کاهش هزینه سوخت و انتشار کربن دی اکسید تا 20 درصد می شوند. لازم به ذکر است که با استفاده از ال ان جی، این انتشارات به صفر میرسند.»
چرا ولوو تراکس با وجود پیشرفتهایی که در سوخت جایگزین داشته است، باعث راه اندازی طیفی از دیزلها می شود؟
«هر نوع سوخت دارای مزایایی بوده که معایبی را نیز به همراه داشته و برای نوع خاصی از خودرو مناسب می باشد؛ از انواع سوختها میتوان به برق، ال ان جی، بیوگاز و همچنین گازوئیل اشاره کرد. به همین دلیل است که بنده معتقدم در سالهای آینده شاهد منابع انرژی و خطوط محرکه مختلف در کنار یکدیگر خواهیم بود. همزمان با توسعه جایگزینها، ولوو تراکس به نوآوری خود ادامه داد تا کامیونهای دیزلی ما را تا حد امکان به وسیلهای کارآمد تبدیل کند. برای مثال، جدیدترین ولوو اف اچ از فناوری آی سیو که منحصربه فرد بوده، برخوردار است. این گواهی ست بر اینکه ما همچنان قادر به گذر از مرزهای بهره وری از سوخت هستیم.»
موارد ذکر شده چگونه باعث بلندمدت شدن فناوری آلایندگی ولوو میشوند؟
«ما در دورهای انتقالی به سر میبریم که از وابستگی به نفت برای دهه های متوالی، به سمت جایگزین های کارآمدتر که قابل تجدید هستند، حرکت کرده ایم. حرکت به سمت بهره وری از انرژی و توسعه سوختهای جایگزین هر دو بخش مهمی در مسیر صفر شدن آلاینده ها به شمار میآیند.»
ولوو اف اچ با فناوری آی سیو
موتور جدید دی13تی سی با مجموعه ای از ویژگیها همراه بوده و تا ده درصد در مصرف سوخت صرفه جویی می کند.
موتور ال ان جی گازسوز
ولوو اف اچ ال ان جی و ولوو اف ام ال ان جی گازسوز بوده و از گاز طبیعی مایع (ال ان جی) استفاده کرده که انتشار کربن دی اکسید را در مقایسه با دیزل تا 20 درصد کاهش میدهد؛ لازم به ذکر است که بیوال ان جی کربن دی اکسید را تا 100 درصد کاهش میدهد. این مسئله مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای بوده که از وسیله نقلیه در حین استفاده منتشر میشود.
گاز طبیعی مایع (ال ان جی)
ال ان جی از گاز طبیعی ساخته شده و نوعی سوخت فسیلی به شمار میآید. این مایع به منظور حمل ونقل یا ذخیره سازی با استفاده از خنک کردن گاز تا دمای پایین تولید میشود.
بیوال ان جی
بیوال ان جی با نام بیوگاز مایع (ال بی جی) نیز شناخته میشود. این ماده نوعی سوخت زیستی به شمار آمده و از طریق پردازش جریانهای زباله آلی ساخته میشود.
بیوگاز زمانی ایجاد می شود که مواد بیولوژیکی تجزیه شوند. سپس گاز به دمای پایین رسیده و خنک می شود.
* ادعای بهبود سوخت با مقایسه هزینه های دیزل و آدبلو برای دی13 تی سی یورو 6 ستپ دی با بسته سوخت طولانی مدت (آی سیو) تا دی 13 ای اس سی آر یورو 6 ستپ دی بدون بسته سوخت طولانی مدت محاسبه میشود. مصرف سوخت واقعی ممکن است بسته به عوامل زیادی مانند تجربه راننده، استفاده از کروز کنترل، مشخصات خودرو، بار خودرو، توپوگرافی واقعی، تعمیر و نگهداری خودرو و شرایط آب و هوایی بستگی داشته باشد.