عملکرد اساسی خنک کننده ( آبی / روغنی ) برای گیربکس های دستی / آی شیفت
دلیل اصلی طراحی خنک کننده مربوط به شرایطی است که کامیون می بایست بارهای سنگین و ناگهانی و یا در شرایط آب و هوایی گرم حرکت کند که در این شرایط خنک شدن روغن گیربکس امری بسیار ضروری و حیاتی می باشد.
براساس تکنولوژی موجود در مبدلهای حرارتی (اصول عملکرد مبدلهای حرارتی) خنک کننده به مجموعه گیربکس اضافه شده و از طریق اتصال به مسیر خنک کننده موتور، فرآیند خنک کاری روغن گیربکس را برآورده می سازد.
روغن گیربکس از میان خنک کننده به گردش درآمده و از آن طریق درجه حرارت کاری آن پایین می آید که این موضوع سبب بالارفتن اطمینان عملکرد گیربکس می شود.