موتور D16K650 یک موتور دیزلی خطی 16.1 لیتری شش سیلندر با توانی معادل 650 اسب بخار است که به یک میل سوپاپ بالاسری، 4 ولو برای هر سیلندر و سیستم سوخترسانی common rail مجهز است. این موتور از نظر گازهای خروجی اگزوز، با استاندارد یورو 6 مطابقت دارد.
D16K650 برای عملیات و کارهای دشوار و سنگین طراحی شده است. طراحی این موتور مقاوم و قابل اعتماد است و شامل یک میل سوپاپ بالاسری و 4 ولو برای هر سیلندر میشود. همچنین تزریق الکترونیک سوخت در این موتور به طور کاملا دقیق کنترل میشود.
موتور D16K650 با توجه به توان خروجی بسیار بالایی که دارد، میتواند گشتاور مورد توجهی را در بازه وسیع دوران موتور ایجاد کند که این ویژگی به نوبه خود قابلیت رانندگی موتور را حتی در جادههای پر از پستی و بلندی بالا میبرد. این موتور با توجه به گشتاور بالایی که دارد، عملکرد عالی در هنگام کشیدن حتی در دور موتور پایین نشان میدهد.
موتور D16K650 هم سر و صدای کمی دارد و هم آلایندههای خروجی آن کم است. مقررات یورو 6 مقدار اکسیدهای نیتروژن (NOX) را تا 80 درصد و میزان ذرات معلق را تا 50 درصد نسبت به یورو 5 کاهش میدهد. شرکت کامیونهای ولوو یک سیستم پس پالایش را برای نیل به این ملزومات ایجاد کرده است؛ در این سیستم، صدا خفهکن شامل مجموعهای از کاتالیزور اکسیداسیون دیزل ، یک فیلتر ذرات معلق دیزل ، یک واحد کاهش کاتالیستی انتخابی و یک کاتالیزور لغزش آمونیاک است.
این موتور یورو 6 یک مدار EGR سرد نیز دارد که با کاهش اکسیدهای نیتروژن خروجی، به سیستم پس پالایش کمک میکند.
موتور ولوو در کنار سیستم پس پالایش آلایندهها بسیار کارا و موثر عمل کرده و حتی فراتر از انتظارات قانونی موجود در استاندارد یورو 6 ورژن D ظاهر میشود.
موتور D16K650 را میتوان با VBE+ (ترمز موتور ولوو) و EPG (گاورنر فشار اگزوز) نیز مجهز کرد. این دو سیستم توان ترمز بسیار بالایی را برای خودرو فراهم کرده، ایمنی را بیش از پیش افزایش داده و سایش ترمز چرخ را کاهش میدهند.
قابلیتها و مزایا
- گشتاور حداکثری با بازه دوران (دور موتور) وسیع
- کم مصرف
- یورو 6، خروجی اگزوز کم
- اثر ترمز موتور بسیار بالا با VEB+ و EPG(آپشن)
- PTO در قسمت عقب با توان خروجی بالا (آپشن)
- بسیار تمیز و دوستدار محیط زیست، به خاطر وجود دو نوع تهویه محفظه میل لنگ بسته
احتراق موثر و کارا برای رانندگی عالی
D16K650 به سیستم تزریق common rail مجهز است که پالسهای تزریق بالایی را با زمان بندی بسیار دقیق فراهم میکند. محفظه احتراق و منیفولد ورودی نیز به گونهای طراحی شدهاند که احتراق به بهترین شکل ممکن انجام شود. نسبت پرکنندگی سوخت نیز در این موتور بسیار بالا است که به نوبه خود در افزایش کارایی موتور تاثیرگذار است.
این نوع طراحی موجب ایجاد یک موتور کاملا کم مصرف، با توان بالا و گشتاور بسیار بالا در بازه دوران وسیع میشود که به نوبه خود سبب میشود D16K650 قابلیت رانندگی بسیار عالی داشته باشد. علاوه بر این، در این موتور منحنی گشتاور نیز بهبود یافته است؛ بدین معنی که گشتاور بیشینه در دور موتور کمتری در مقایسه با یورو 5 به دست میآید که سبب میشود قابلیت رانندگی بهبود یافته و امکان دستیابی به نسبت اکسل عقب سریعتری فراهم شود.
کسب استاندارد یورو 6
کاتالیزور اکسیداسیون دیزل گازهای خروجی را از هیدوروکربنها و مونواکسید کربن پاکسازی کرده و همچنین نیتروژن دی اکسید لازم برای کار کردن فیلتر ذرات معلق دیزل را فراهم میکند؛ این فیلتر موجب میشود ذرات معلق به طور بهینه بسوزند. فیلتر DPF همچنین مواد معلق را جمعآوری میکند. این کار تا زمانی که تمام مواد معلق به طور کامل با NO2 حاصل از عملکرد DOC بسوزند، ادامه دارد. در صورت نیاز، میتوان فیلتر DPF را با یک فرایند بازتولید خودکار اتوماتیک از مواد معلق پاکسازی کرد.
در منطقه ترکیب که بین واحد SCR و فیلتر DPF قرار دارد ماده AdBlue به گازهای خروجی پاشیده میشود. این کار سبب تولید آمونیاک در گاز داغ میشود. حال وقتی اکسیدهای نیتروژن (NOX)موجود در گازهای خروجی به کاتالیست میرسند، به کمک آمونیاک به طور موثر به گاز نیتروژن بیضرر و آب تبدیل میشوند.
کاتالیست لغزش آمونیاک آخرین مرحله پس پالایش قبل از ورود به لوله اگزوز است، در این مرحله، خروجی اگزوز کاملا از آمونیاک باقیمانده پاکسازی میشود.
به منظور تمیز و کارا نگه داشتن سیستم پسپالایش، مقداری هیدروکربن به لوله اگزوز تزریق میگردد. دیزلی که توسط اصطلاحا انژکتور هفتم تزریق میشود، میسوزد تا دمای اگزوز را در پایین دست DOC افزایش دهد. گازهای خروجی داغ، DPF و SCR را از هرگونه ماده اضافی و ناخواستهای پاک کرده و بدین گونه کارایی و بازدهی این دو بخش را تضمین میکنند.
سر و صدای کم در حالت آماده به حرکت خودرو خلاص
موتور D16K650 ملزومات لازم در مورد سر و صدا و نویز را نیز براورده میکند. در این موتور میل سوپاپ و میل لنگ دارای دمپرهایی (میراگر ارتعاشات) هستند که نویز و ارتعاش را به حداقل میرساند. علاوه بر این، در این موتور با استفاده از روش پیش تزریق سوخت، سر و صدا و پارازیت در حالت خلاصی خودرو بیش از پیش کاهش مییابد.
تهویه میل لنگ
D16K650 امکان انتخاب از بین دو نوع تهویه میل لنگ بسته را برای شما مهیا میکند. تهویه استاندارد در این موتور، تهویه CCV-OX است. با این وجود اگر از کامیون در مناطق حساس و آسیبپذیر از منظر محیط زیستی استفاده میکنید، میتوانید تهویه CCV-C را نیز انتخاب کنید که تا دمای 25- درجه سلسیوس نیز قابل استفاده است. هر دو سیستم تهویه یک موتور کاملا تمیز و دوستدار محیط زیست به دست می دهند.
مکانیزم زمان بندی و PTO در عقب موتور
مکانیزم زمان بندی در قسمت عقب موتور قرار گرفته است و پمپ هیدرولیک فرمان، پمپ بنزین، پمپ تغذیه سوخت و کمپرسور هوا را هدایت میکند. طراحی فشرده، بی صدا و عایق بندی کامل این مکانیزم موجب کاهش ورن موتور میشود. با قرار دادن این مکانیزم در بخش عقب موتور، موتور بهتر خنک میشود زیرا وجود آن مانعی برای ورود جریان هوای خنک ایجاد نمیکند.
همچنین D16K650 را میتوان با یک PTO نیز مجهز کرد. PTO برای کارکرد بهتر شفت پروانه یا پمپ هیدرولیک مستقیم طراحی شده است و نصب آن روی چرخ طیار موجب میشود طراحی دستگاه کاملا قابل اعتماد بوده و همچنین امکان کار با گشتاورهای بالا تا 1000 نیوتن متر را در حالت پیوسته فراهم کند.
جدول مشخصات
نوع دستگاه................................................................................................................................EU6DS،D16K650
حداکثر توان خروجی در 1700-1450 دور در دقیقه...............................................650 اسب بخار (480 کیلووات)
حداکثر دور.............................................................................................................................................2000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور در 1450-950 دور در دقیقه......................................................................................3150 نیوتن متر
تعداد سیلندر...........................................................................................................................................................................6
قطر پیستون.......................................................................................................................................................144 میلیمتر
کورس پیستون..................................................................................................................................................165 میلیمتر
حجم....................................................................................................................................................16.1 دسی متر مکعب
نسبت تراکم......................................................................................................................................................................16:1
توان ترمز اگزوز در 2200 دور بر دقیقه........................................................................................................230 کیلووات
توان ترمز موتور (VBE+) در 2200 دور بر دقیقه...................................................................................500 کیلووات
بازه دوران اقتصادی یا اکونومی.................................................................................................1300-950 دور بر دقیقه
بازه دوران بهینه........................................................................................................................1200-1000 دور بر دقیقه
حجم تعویض روغن-شامل فیلتر روغن.......................................................................................................حدودا 42 لیتر
فیلتر روغن....................................................................................................................2 عدد full flow، 1 عدد بایپس
حجم کل سیستم خنککننده.....................................................................................................................حدودا 48 لیتر
وزن خشک (موتور پایه)...................................................................................................................حدودا 1472 کیلوگرم