CS43B-O یک کلاچ از نوع درگ با یک دیسک اصطکاک ساده به قطر 430 میلی متر است.
وقتی یاتاقان مرکز فنر دیافراگم را به سمت بیرون می کشاند، کلاچ از نوع درگ رها می شود. با این طراحی میتوان به راحتی از کلاچ استفاده کرد و در حین رانندگی در فضاهای تنگ، درگیر شدن کلاچ به صورت پیشرونده ایجاد می شود. دیسکهای ساده برای رانندگی با چند استارت ساده مناسبند.
هدف از بکارگیری کلاچ انتقال قدرت از موتور به جعبه دنده است، و در عین حال تغییرات گشتاور از موتور را جذب میکند.
یک روزنۀ بازبینی برای جعبه دنده های کمکی میتواند بررسی سایش دیسک را راحت تر کند. یک دمپر در هاب دیسک کلاچ قرار می گیرد که دارای تعدادی فنر پیچشی است، به طوری که هاب دیسک به آرامی در ارتباط با لنتها می چرخد. این فنرها هر گونه تکانی را جذب می کنند، و این سبب حفظ قطعات در خط انتقال قدرت و افزایش طول عمر مفید آنها خواهد شد.
CS43B-O دارای پوشش اصطکاکی ساخته شده از مواد بدون آزبستوز و مقاوم به حرارت است. صفحات فشاری و چرخ لنگر ظرفیت جذب حرارت بالایی دارند و لنتها میتوانند دماهای بالا را تحمل کنند. این میتواند دوام بیشتر و هزینه های نگهداری کمتری را به وجود بیاورد.
CS43B-O دارای ویژگیهای زیر است:
- دوشاخۀ کلاچ برای جعبه دنده های کمکی یک یاتاقان کروی در محفظۀ کلاچ دارد، که باعث میشود دوشاخه بتواند بارهای غیریکنواخت را تحمل کند و رهاسازی به خوبی انجام شود.
- یک کلاچ از نوع درگ برای رهاسازی به نیروهای کمتری نیاز داشته و قابلیت مانور بالایی دارد. یک دیسک ساده برای رانندگی با چند استارت مناسب است.
- یک سطح اصطکاکی بزرگ میزان دوام را افزایش میدهد، و بنابراین از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است.
- یک روزنۀ بازبینی برای جعبه دنده های کمکی به روند بررسی سایش دیسک کمک میکند.
- دیسک اصطکاکی دارای پوشش بدون آزبستوز است، و پدهای ضربه گیر فشار را به صورت یکنواخت در کل سطح پخش می کنند.
- این کلاچ قطعات کمتری دارد، و در نتیجه وزن پایینی داشته، سایش کمتری دارد، و به نگهداری کمتری احتیاج خواهد داشت.
مشخصات:
نام: CS43B-O
نوع: ساده، کلاچ از نوع درگ
نوع دیسک: خشک
تعداد دیسکها: 1
قطر دیسک: mm430
قطر دمپر دیسک (A): mm212
قطر دمپر دیسک (B): mm 232
قطر دمپر دیسک (C): mm 254
سطح اصطکاک کلی دیسک (A, B): cm22000
سطح اصطکاک کلی دیسک (C): cm2 1842
وزن شامل دیسک (A): kg 8/46
وزن شامل دیسک (B): kg 9/47
وزن شامل دیسک (C): kg 9/46
مرجع:
(A) = گشتاور موتور کمتر از Nm 1500
(B) = گشتاور موتور Nm 1501-2040
(C) = گشتاور موتور Nm 2041-2400
کلاچ با یک دیسک با قابلیت استفادۀ راحت
CS43B-O شامل یک دیسک اصطکاکی (1)، صفحۀ فشاری (2) و یک یاتاقان آزادسازی (3) است. این دیسک یک مرکز با خارهای داخلی دارد. مرکز آن روی شفت ورودی جعبه دنده قرار می گیرد، که متناسب با خارهای بیرونی است. این باعث می شود که دیسک در مسیر شفت لغزش داشته باشد. این طراحی قابلیت مانور خوبی را فراهم میکند.
راحتی بیشتر با کلاچ از نوع درگ
در موقعیت درگیر شده، فنر دیافراگم، که یک «فنر پروانه ای» است (1)، صفحۀ فشاری را به سمت پایین فشار میدهد (2)، که به نوبۀ خود کلاچ را درگیر میکند. وقتی کلاچ درگیر می شود، توان موتور از چرخ لنگر (3) به کمک دیسک اصطکاکی (4) و هاب (5) به سمت شفت ورودی جعبه دنده ها (6) منتقل میشود. وقتی پدال کلاچ به سمت پایین برده میشود، نیرو به دوشاخه (7) منتقل می شود که یاتاقان (8) را به سمت عقب و به طرف جعبه دنده می کشاند.
یاتاقان مرکز فنر دیافراگم را می کشاند، و فشار را از روی دیسک برمی دارد. چرخش این دیسک متوقف می شود، و در عین حال چرخ لنگر و صفحۀ فشار با سرعت مشابه با موتور می چرخند.
این بدان معناست که جعبه دنده هیچ قدرتی از موتور نمی گیرد، و در صورتی که جعبه دنده در حالت خنثی باشد، چرخش شفت ورودی آن متوقف می شود.
لنتهای با طول عمر مفید بالا
دیسک شامل یک صفحۀ استیل با پوشش اصطکاکی است که روی هر دو سمت پرچ شده اند. این پوششها از مادۀ مقاوم به حرارت و بدون آزبستوز هستند، که می توانند دماهای بالای ایجاد شده در حین لغزش دیسک در زمان استارت زدن را تحمل کند.
پدهای ضربه گیر بین لنتها و صفحۀ استیل قرار می گیرند، که فشار را به صورت یکنواخت روی کل سطح اصطکاکی توزیع کرده و طول عمر مفید بالاتری را به وجود می آورد.
دمپر به شکل فنرهای پیچشی در اطراف مرکز دیسک قرار می گیرد. هدف آن جذب هر گونه تکان یا ارتعاش است. به علاوه یک دمپر کوچک میتواند نویز جعبه دنده را از بین ببرد.
حرکت یکنواخت کلاچ برای کارایی بالاتر راننده
کلاچ با کمک سرووی هوای فشرده کار می کند، تا تعویض دنده برای راننده راحت تر باشد.
سروو با یک سیستم هیدرولیکی کار میکند که سیلندر اصلی آن در نزدیکی پدال کلاچ در کابین قرار دارد. سیلندر و مخزن مایع از طریق دریچۀ تصویر در جلوی کامیون قابل دسترسی هستند. کار اصلی سروو در این سیستم تبدیل فشار هیدرولیکی از سیلندر اصلی با کمک هوای فشرده به حرکت مکانیکی است. هیدرولیک هوای فشرده نشان می دهد که فشار کمتر روی پدال کلاچ سبب درگیر شدن/رهاسازی راحت کلاچ خواهد شد. این در کارایی کلی راننده بسیار موثر است.