چراغهای مختلف کامیون با عملکردهای گوناگون
چراغ های کامیون، به دو دستهی اصلی و کمکی تقسیم می شوند، که قدرت انتخاب و عملکرد بینظیری را در اختیارتان قرار می دهد. چراغ های جلو، ظاهر منحصر به فردی به کامیون می دهند که عمدتا به علت وجود چراغ های نشانگر" وی شکل" درقسمت بالای مجموعه چراغ های اصلی است.
چراغ راهنما، چراغ اصلی، چراغ نور پایین، چراغ های قسمت جلو و چراغ های مخصوص روز، همگی در مجموعه چراغ های جلویی قرار دارند.
چراغ های کمکی در قسمت پایین شامل مه شکن، یک چراغ اصلی اضافه و چراغ بغل می شوند. چراغ اصلی اضافه و چراغ بغل، هردو در یک محل قرار گرفتهاند، بنابراین نمی توان به طور همزمان از این دو چراغ استفاده کرد. در صورتی که کامیون از این آپشن ها برخوردار نباشد، چراغ مه شکن در مرکز مجموعه چراغ های پایین قرار می گیرد.
محافظ پلاستیکی لامپ های جلو، در مقابل برخورد سنگ ریزه ها مقاوم است و جایگاه چراغ ها به گونه ای طراحی شده، که در فشار هوای پایین، عملکرد مناسبی داشته باشد.
چراغ های اصلی
بخش چراغ های اصلی، شکل خاص و متمایزی دارد و شامل چراغ های روز، با طراحی منحصر به فرد وی شکل است. جایگاه چراغ ها در مدل اف هاش، به رنگ کروم، و در مدل اف هاش 16، به رنگ مشکی است.
چراغ های اصلی، در سه مدل پایه ارائه می شوند:
_ چراغ های هالوژن: ایچ ال- ساده ( مدل اف هاش، اف ام)
_ چراغ های بی زنون: ایچ ال- بی ایچ ای دی (مدل اف هاش، اف ام)
_ چراغ های بی زنون با فناوری گردش پویا: ایچ ال- دی بی ال ( مدل اف هاش، اف ام)
_ چراغ های هالوژن: ایچ ال- بی ای اس2 ( مدل اف ام ایکس )
_ چراغ های بی زنون: ایچ ال- بی ایچ ای دی2 ( مدل اف ام ایکس)
می توانید انواع مختلفی از چراغ های نامتقارن را انتخاب کنید، و در لامپ های بی زنون، امکان انتخاب بین چراغ های متقارن و نا متقارن وجود دارد.
عملکرد چراغ های اصلی شامل این موارد می شود :
نور اصلی
نور پایین
چراغ راهنما
چراغ پارک
چراغ روز
چراغ های کمکی (در مدل اف ام ایکس موجود نیست)
چراغ های کمکی قدرت انتخاب و عملکرد بینظیری را در اختیارتان قرار می دهد که شامل این موارد می شود:
چراغ مه شکن: اف او جی ال- دبلیو سی
چراغ اصلی اضافه: دی آر آی وی ال 2
چراغ بغل ثابت: سی ال- بدون تاخیر
چراغ های اصلی، در چهار مدل پایه ارائه می شوند:
چراغ مه شکن
چراغ مه شکن و چراغ اصلی اضافه
چراغ مه شکن و چراغ بغل ثابت
بدون محافظ پلاستیکی
ایچ ال- ساده
1) چراغ راهنمای بغل
2) چراغ اصلی
3) نور پایین
4) چراغ پایین
5) چراغ راهنما
6) چراغ روز
چراغ های کمکی، با چراغ مه شکن و چراغ اصلی اضافه، یا با چراغ بغل ثابت( در سمت چپ) و چراغ مه شکن ( در سمت راست)
چراغ روز- دی آر ال:
چراغ روز، با چراغ پارک ادغام شده و از تکنولوژی ال ای دی بهره می برد. در هنگام فعال شدن این چراغ شکل وی مانند خاص و متمایزی دارد. زمانی که نور پایین فعال می شود، شدت نور چراغ روز کم شده، و به صورت یک چراغ پارک معمول وی مانند در می آید.
بسته به محل عرضه، چراغ های روز با سه عملکرد متفاوت، در دسترس اند
مدل ساده، که چراغ ها روشن نمی شوند- یو دی آر ال
چراغ روز فعال همزمان با چراغ پارک روشن می شود - دی آر ال، ال ای دی
چراغ های پارک شامل چراغ پارک اصلی در قسمت جلو، چراغ پارک بغل، چراغ پارکِ عقب در پشت کامیون (چراغ عقب)، چراغ عقب اصلی، چراغ نشانگر روی سقف می شوند
در حالت پارک شده که موتور خاموش است، کامیون هایی که دارای "دی آر ال- ال ای دی"هستند، هنگام روشن شدن مجدد کامیون، به صورت خودکار از چراغ پارک، به چراغ روز تغیییر حالت می دهند. اما در مدل " یو دی آر ال" با روشن شدن کامیون، چراغ ها به اخرین حالت استفاده شده برمی گردند (تنظیم دی آر ال، با استفاده از دکمه دی یا دی پلاس روی دکمه کنترل چراغ ها )
چراغ های گردش پویا (در مدل اف ام ایکس موجود نیست)
در فناوری چراغ های گردش پویا، چراغ نور پایین مسیر جاده را بررسی می کند و توسط یک سیگنال از طرف سیستم فرمان فعال می شود. در سرعت بالای ده کیلومتر بر ساعت، وقتی روی کنترل چراغ ها دکمه ی پلاس (دی پلاس) را انتخاب کنید، این حالت فعال می شود. فناوری چراغ های گردش پویا پین دمای مثبت یازده درجه، تا منفی هفت و نیم درجه عمل می کند.
چراغ های بغل ثابت
زمانی که به منظور گردش به اطراف در تاریکی، سرعت کامیون را کم می کنید، چراغ های بغل ثابت فورا محوطه سمت راست یا چپ کامیون را روشن می کنند، تا سایر وسایل نقلیه و عابرین پیاده در آن منطقه، به خوبی دیده شوند.
چراغ های تقرب
در کامیون هایی که دارای کنترل از راه دور قفل مرکزی، یعنی قفل "آر ای ام" هستند، آپشنی به نام چراغ تقرب وجود دارد. این حالت به وسیله یک دکمهی مجزا، روی برد کلیدهای کامیون، فعال می شود چراغ تقرب، محوطه اطراف کامیون رو روشن می کند و دید کلی در اطراف کامیون را در شب افزایش می دهد.
چراغ های پارک (در مجموعه چراغ های جلو و عقب)
چراغ هم گام
چراغ های نشانگر بغل
چراغ های راهنما
چراغ داخلی
چراغ تخلیه در گاز، به عنوان یک آپشن
این لامپ های استاندارد که در چراغ اصلی و چراغ نور پایین به کار رفته اند، از نوع هالوژن 7 هستند. لامپ های هالوژن، دارای نوری متمرکز با شعاع بالا هستند. در چراغ های نور پایین نیز می توان از لامپ های تخلیه در گاز (ایچ ای دی/ بی زنون) استفاده کرد که شدت نور را تا 20 درصد افزایش می دهند و طول عمر بیشتری دارند.
لامپ های بی زنون در چراغ های اصلی نیز قابل استفاده هستند و الگوی تابش نور، توسط یک سایبان که در هنگام فعال سازی چراغ اصلی بیرون می آید، تغییر می کند. لامپ های ایچ وان، مکمل چراغ های بی زنون شده اند تا در هنگام استفاده از چراغ اصلی، شدت نور به حداکثر برسد.
چراغ های پارک جلویی، از ال ای دی های کم مصرف تشکیل شده اند. در مورد چراغ های نور پایین امکان انتخاب بین نور متقارن و نامتقارن وجود دارد که از طریق یک میله در پشت رفلکتور انجام می شود (بی زنون)
چراغ روز (دی آر ال) در حالت فعال
چراغ دی آر ال- ال بی، در هنگام روشن بودن چراغ نور پایین
اف ام ایکس، ایچ ال- بی ایچ ای دی 2 اف ام ایکس، ایچ ال- بی ای اس 2
اف ایچ، اف ام، ایچ ال- دی بی ال اف ایچ، اف ام، ایچ ال- بی ایچ ای دی
دی آر ال- ال ای دی، در حالت دی آر ال- ال ای دی در حالت فعال،
فعال بودن چراغ نور پایین، در اف ام ایکس مدل اف ام ایکس
اف ایچ، اف ام، چراغ مه شکن- دبیلو سی اف ایچ، اف ام، چراغ مه شکن- دبیلو سی
دی آر ای وی ال 2