I-Shift، به طیفی از گیربکس های خودکار کامیونهای ولوو گفته می شود که برای رانندگی آسان تر، ایمن تر و راحت تر طراحی شده اند. هر تعویض دنده کاملا به طور خودکار زمانبندی میشود و آخرین نسل تعویض دنده ی سریعتر و نرمتر از همیشه را ارائه میکند.
تعویض دنده در ولوو چگونه انجام می شود؟
هنگام رانندگی، دنده اول توسط یک میله ی ورودی (شفت) درگیر می شود در حالی که دنده دیگر، دنده بعدی را از قبل انتخاب کرده است. در تعویض دنده واقعی، کلاچ که از قبل درگیر شده، رها میشود و همزمان ماشین درجا کار میکند. این حالت، منجر به انتقال نیرو و انتقال بی فاصله ی نیرو می شود.
یک کامیون ولوو چند دنده دارد؟
یک کامیون ولوو از 12 دنده جلو و چهار دنده عقب تشکیل شده است.
کدام نوع دندهای در کامیون استفاده میشود؟
معمولا؛ نیمه کامیون ها، ده دنده جلو و دو دنده عقب دارند. به هرحال، این خودروهای عظیم الجثه می توانند دارای دنده های 9، 10، 13، 15 یا 18 نیز باشند. رانندگی با یک کامیون در مقایسه با یک خودروی دنده ای استاندارد کاملا متفاوت است، و کامیونها تکنیک های مختلفی برای تعویض دنده دارند.
5 نوع دنده کدامند؟
برای یادگیری انواع مختلف دنده و کاربردها و صنایعی که از آنها استفاده می کنند، ادامه مطلب را بخوانید.
- چرخ دندانه ای. چرخ دنده ها نیرو را از طریق شفت هایی که بصورت موازی هستند، منتقل میکنند.
- دنده مارپیچی.
- دنده دو مارپیچی.
- دنده جناقی.
- دنده مخروطی.
- دنده حلزونی.
- دنده چرخی.
استاندارد جدید در اثربخشی سوخت، ایمنی و راحتی راننده
I-Shift ولوو، یک گیربکس دستی خودکار سبک وزن، دو پداله و 12 سرعته است که با به حداکثر رساندن آسایش راننده، ایمنی، ظرفیت بار و بهبود مصرف سوخت، سطحی استثنایی از کارایی را عرضه می کند.
I-Shift با استفاده از فناوری ریزپردازنده، دائما تغییرات مرحلها ی، سرعت وسیله نقلیه، شتاب، درخواست گشتاور، وزن و مقاومت هوا را کنترل میکند. با ارتباط دائمی بین موتور و گیربکس، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. I-Shift بصورت اتوماتیک بهترین دنده را برای موتور انتخاب کرده و به راننده اجازه میدهد مانند یک متخصص در مصرف بهینه سوخت، دنده را عوض کند. این کار، بخاطر افزایش بیشتر عمر موتور و تعمیر و نگهداری کمتر، فشار کمتری به محور انتقال قدرت وارد میکند.
I-Shift ولوو، از نظر مصرف سوخت، ایمنی و سهولت کار به استانداردهای جدید گیربکس دست یافته است. این فناوری، به ناوگان حمل و نقل کمک میکند تا رانندگان خوب را جذب و حفظ نموده و رانندگان خوب را بهتر از قبل کند. همه اینها برای موفقیت در کسب و کار شما طراحی شده اند. یک جعبه دنده ی هوشمند. سیستم مدیریت جعبه دنده ی I-Shift از یک ریزپردازنده نسل آینده برای ارائه ویژگیهای «هوشمند» استفاده میکند که رانندگی، ایمنی و مصرف سوخت را بهبود میبخشد.
مزایای عملیاتی برای افزایش راندمان
هزینه های عملیاتی کمتر
I-Shift به راننده اجازه می دهد مانند یک متخصص در مصرف بهینه سوخت عمل کرده و هزینه سوخت را کاهش دهد. تعویض نرم دنده ها، فشار کمتری به محور انتقال قدرت و لاستیکها وارد کرده، و میتواند عمر مفید محور انتقال قدرت را افزایش داده، و تعمیر و نگهداری را به حداقل برساند. I-Shift از نظر وزن نیز سبک بوده، و فرصت حمل بار شما را افزایش می دهد.
ایمنی و سهولت در کار
I-Shift خستگی را کاهش داده و تمرکز را بهبود می بخشد و به رانندگان اجازه می دهد تا تمام توجه خود را به حرکات خودرو معطوف کنند. هیچ نیازی به دخالت راننده نیست، زیرا شما میتوانید به I-Shift اعتماد کنید زیرا همیشه دنده مناسب را انتخاب می کند.
پنج بسته ویژگی
I-Shift که در پنج بسته ویژگی وجود دارد، میتواند مطابق با نیازهای خاص شما در رانندگی سفارشی شود. این گیربکس شگفتانگیز در جاده، سطح بیسابقهای از ویژگیها و مزایا را ارائه میکند تا به موفقیت کسبوکار شما کمک کرده باشد.
پوشش گارانتی استثنایی
گیربکس I-Shift دارای گارانتی پنج ساله یا 750000 مایل (هر کدام زودتر برسد) برای قطعات و سلامت در کارکرد است. عیبیابی با ابزارهای تشخیصی Volvo، مثل؛ VCADS و Guided Diagnostics که در Premium Tech Tool وجود دارند، انجام میشود. همچنین میتوان به کدهای خطا از طریق Driver Display پیشرفته و لینک ولوو دسترسی داشت.
فناوری های صرفه جویی در سوخت
Eco-Roll®
ریزپردازنده پیشرفته I-Shift زمان کار موتور را در "نقطه مطلوب" افزایش می دهد به نحوی که منجر به افزایش مسافت طی شده برحسب مایل در هر گالن می شود. Eco-Roll® از حرکت کامیون استفاده می کند تا وسیله نقلیه را در هر نوع زمین غیر هموار کارآمدتر ساخته و در هنگام استفاده در چنین شرایطی، تا 2٪ در مصرف سوخت صرفه جویی میکند.
Eco-Roll® به گیربکس این امکان را می دهد تا موتور را در شرایط خاص، مانند سربالایی های متوسط، خلاص کند. خودرو برای مدت طولانی تری در حرکت بوده و نیاز به بازگشت نیرو به موتور را به تاخیر می اندازد و در مصرف سوخت صرفه جویی می کند.
روغن کاری (روانسازی) اجباری
پمپ روغن روان کننده ی I-Shift، روغن را از طریق کانالهای سوراخ دار عبور می دهد تا دقیقا در جایی که نیاز است تحویل داده شوند. یک صافی هر گونه آلودگی را از بین می برد. نتیجه ی این کار، عمر طولانی تر و عملکرد بهتر است.
Direct Drive
برخی از مدلهای خاص، Direct Drive را عرضه کرده که در آن شفت خروجی مستقیما به شفت ورودی در دنده بالایی متصل شده و از اتلاف نیرو به دلیل اصطکاک بین دندههای جفت هم، جلوگیری میکند. این کار میتواند تا 1.5 درصد در مصرف سوخت و حداکثر 3 تا 4 اسب بخار - در مقابل گیربکس های overdrive(گیربکس دنده ای که بدون کم شدن سرعت اتومبیل، باعث کاهش مصرف بنزین می شود) صرفه جویی کند.
پاداش عملکرد
وقتی I-Shift با گزینه پاداش عملکرد ولوو ادغام شود، میتواند به رانندگان آموزش دهد تا با پاداش دادن به آنها، عملکرد خود را برای صرفه جویی در سوخت تغییر دهند. در اینجا، حالت Kick-Down و/یا حالت عملکردی (شرح شده در پایین) - که رانندگان آن را دوست دارند - فقط زمانی در دسترس است که راننده برای رانندگی کممصرف پاداش دریافت کند.
حالتهای اقتصادی و عملکردی
راننده میتواند با خانوادهPremium از I-Shift، بین حالتهای اقتصادی و عملکردی یکی را انتخاب کند. در حالت اقتصادی، گیربکس، نقاط تعویض را انتخاب کرده و پارامترهای موتور را برای به حداکثر رساندن مصرف بهینه سوخت کنترل میکند. در حالت عملکردی، گیربکس، نقاط تعویض و پارامترهای موتور را برای به حداکثر رساندن عملکرد انتخاب میکند.
Kick-Down
پدال I-Shift Kick-Down گنجانده شده در بستههای ویژگی خاص برای به حداکثر رساندن شتاب، برنامهریزی شده است. سه وضعیت K-D قابل برنامه ریزی توسط مشتری، وجود دارد.
حالت عملکرد ترمز موتور
I-Shift یک حالت عملکرد ترمز موتور معرفی کرده که وقتی فعال می شود، دنده ی را انتخاب می کند که کاهش سرعت را به حداکثر میرساند. این ویژگی توسط یک سوئیچ میله مانند و چند منظوره کار میکند که ترمز موتور، کروز ترمز، و سرعت فعال شدن ترمز موتور را در هنگام سوار شدن کنترل میکند.
حالت رانندگی درجا
این یک پیشرفت ارزشمند "کروز کنترل" برای رانندگی آهسته (مثلا؛ در مناطق شلوغ) است. رانندگی درجا به موتور این امکان را می دهد که بدون چرخش کلاچ با استفاده از پدال گاز در حالت آرام کار کند تا بهترین راندمان سوخت حاصل شود. راننده با انتخاب دنده ای که به بهترین شکل با سرعت ترافیک سازگار است، سرعت را تنظیم میکند. این کار مخصوصا هنگام وصل کردن یک تریلر مفید است. دستگاه کنترل سرعت خودرو، گشتاور را طوری تنظیم میکند تا سرعت درجا (و سرعت ثابت خودرو) را حفظ کند، حتی اگر بار موتور تغییر کند.
چهار دنده عقب
I-Shift به صورت استاندارد با دو دنده عقب برای عملیات وصل کردن عادی یک تریلر کار میکند. در صورت نیاز به دنده عقب با سرعت بالا، میتوان دو دنده دیگر با سرعت بالا را فعال کرد (در مدل VHD).