دستگاه بررسی و کنترل فشار تایرها (TPM) برای کامیون FH4 و FM4
دستگاه بررسی و کنترل فشار تایر
در این راهنما نحوه نصب دستگاه مانیتور فشار تایر و قطعات خاص مربوط به هر کامیون را بررسی کرده و شرح میدهیم.
نصب این دستگاه شامل مراحل زیر است:
- نصب واحد کنترل
- قرار دادن کابلها در محل موردنظر
- نصب ماژول چرخ
- محکم کردن مهره چرخها
- برنامهنویسی
- کالیبره کردن
شماره عملیات
- 77603- 2 -نصب جدید- دستگاه مانیتور فشار تایر
- 17054-3- کیت یدکی
زمان استاندارد عملیات Tech Tool به به روزرسانیهایی که باید انجام شوند، بستگی دارد.
مراحل انجام کار
توجه :
این راهنما تنها برای تعمیرگاههای مجاز کامیونهای ولوو و سایر تعمیرگاههای معتبر و دارای مجوز با پرسنل متخصص و آموزش دیده تهیه شده است. چنانچه این دستورات به درستی انجام نشوند، یا کار توسط افراد غیر متخصص انجام شود، شرکت ولوو مسئولیتی در قبال هیچگونه آسیب جانی یا مالی ایجادشده ندارد.
توجه:
ممکن است برخی جزییات خودروی شما کمی با تصاویر به کار رفته در این راهنما متفاوت باشد. اگر در خودروی شما فرمان در سمت راست قرار گرفته است، میتوانید تصاویر را برعکس کرده و از راهنما استفاده کنید.
توجه:
در هنگام نصب حتما کابلها را به هارنس کابل وصل کنید یا در محل مناسب قرار دهید.
توجه:
احتمال آسیب به قطعه
پنل ها و سطوح رنگ شده در صورت استفاده از ابزار نامناسب ممکن است آسیب ببینند. به همین دلیل باید برای کار با قطعات ظریف و شکننده حتما از ابزار پلاستیکی 88890222 استفاده کنید.
توجه:
اگر گشتاور یا تورک خاصی برای محکم کردن بستهای رزوه شده مشخص نشده است، آنها را با گشتاور استاندارد محکم کنید.
77603-2: نصب جدید- دستگاه مانیتور فشار تایر
17054-2: کیت یدکی
1- سوییچ اصلی باتری را خاموش کنید یا ترمینال منفی را قطع کنید.
اگر کامیون به سیستم هشدار مجهز است، کامیون را روی حالت service mode قرار دهید.
توجه:
احتمال آسیب به قطعه
اگر باتری را به روش نادرست قطع کنید، ممکن است سیستم الکتریکی خودرو آسیب ببیند.
2- واحد COIM را در بیاورید تا جا برای نصب براکت TPMباز شود.
3- TPM را روی براکت موجود در کیت نصب کنید.
4- براکت را رویرام شاسی نصب کنید.
5- واحد CCIOM را مجددا در همان محل قبلی نصب کنید.
6- بستهای زیپی را در بیاورید.
رابط XC317 را در بیاورید.
7- روکش کابل و چسب الکتریکی را از فاصله A=380 میلیمتری از کابل ببرید.
روکش کابل را نیز -به همان اندازه طول سیم- ببرید.
8- پین 11 و 12 را از رابط XC317 در بیاورید و به سوکت XCB وصل کنید. سپس پین 11 و 12 را از دوشاخه XCB به رابط XC317 وصل کنید.
سوکت XCB را به دوشاخه XCB وصل کنید.
9- چسب و روکش کابل را نصب کنید.
رابط XC317 را وصل کنید.
10-کابل اتصال به زمین را به قاب وصل کنید.
11-رابط A77ر ا به واحد TPM وصل کنید.
12-کاور CCOIM را بردارید.
رابط X1 را از واحد CCIOM دربیاورید.
پین A163.X1:2 را به رابط X1 وصل کنید.
رابط X1 را به واحد CCIOM وصل کنید.
13-کاور CCIOM را نصب کنید.
کابلها را با بست زیپی محکم کنید.
نصب ماژول چرخها
14-ماژول چرخ شامل دو ماژول زیر است:
- ماژول اصلی با فرستنده (1)
- ماژول ولو با سنسور فشار (2)
15-
خطر: خطر آسیب قطعه، آسیب جانی جدی یا مرگ. احتمال شل شدن مهرهها یا حتی گم شدن و از دست رفتن تایر.
اگر یک یا چندین مهره شل شده بود، همه مهرهها را باز کرده و مجددا با روش گفته شده محکم کنید.
16-توجه: فقط برای تایرهای دوتایی
- تایر خارجی را بیرون بیاورید.
- اکستنشن تیوب را بیرون بیاورید.
- یک اکستنشن تیوب جدید روی شیر هوای تایر نصب کنید.
- مجددا تایر خارجی را نصب کنید.
17-
- از ماژول چرخ با A=90 درجه برای تایر داخلی استفاده کنید.
- از ماژول چرخ با B=135 درجه برای تایر خارجی استفاده کنید.
18-
- رینگ محافظ را در بیاورید.
19-
توجه: فقط برای تایرهای یک چرخی- اکسل جلو
- ماژول تایر را روی دو برآمدگی که به شیر هوای تایر نزدیکتر هستند، نصب کنید.
- ماژول شیر را روی شیر هوای تایر نصب کنید.
- توجه: ماژول ولو را فقط با دست محکم کنید و این کار را تا زمانی که شیر کاملا عایق شده و هیچ نشتی هوایی نداشته باشد، ادامه دهید. اجازه ندارید برای انجام این کار از هیچ ابزاری استفاده کنید.
- وزنه تعادلی را در جهت مخالف سنسور نصب کنید.
20-
توجه: فقط برای تایرهای یک چرخی - اکسل عقب
ماژول تایر را روی دو برآمدگی که به شیر هوای تایر نزدیکتر هستند، نصب کنید.
توجه: ماژول ولو را فقط با دست محکم کنید و این کار را تا زمانی که شیر کاملا عایق شده و هیچ نشتی هوایی نداشته باشد، ادامه دهید. اجازه ندارید برای انجام این کار از هیچ ابزاری استفاده کنید.
21-
رینگ محافظ را نصب کنید.
توجه: برای نصب رینگ، از همان برآمدگی که برای نصب سنسور یا وزنه ها استفاده کردید، استفاده نکنید.
22-
خودرو را پایین بیاورید.
محکم کردن مهره های چرخ
23-
- به آرامی مهرههای چرخ را شل کنید.
- توجه: دو عدد از مهرهها را شل نکنید و بگذارید محکم و سفت بمانند.
- چوک – گوه - چرخ را در محل مخصوص قرار داده و نصب کنید.
- ترمز دستی را آزاد کنید.
- مهرهها را یکی در میان با ترتیب مشخص شده و با گشتاور مشخص شده ببندید و سفت کنید.
24-
کلید روشن و خاموش کردن خودرو را وارد کنید.
توجه: اگر خودرو به سیستم هشدار مجهز است، service mode را غیر فعال کنید.
برنامه نویسی
25-
ابزار عیبیاب را وصل کنید.
روش مناسب را با توجه به نوع کامیون اجرا کنید.
گزینه A: برای کامیونهایی که بین هفته 37 سال 2015 تا هفته 8 سال 2021 ساخته شدهاند.
- عملیات شماره 17054-3 کیت یدکی را انجام دهید.
- کیت نرم افزاری را به ترتیب زیر اجرا کنید:
1- 85152741
2- 85146916
گزینه دوم برای کامیونهایی که از هفته 9 سال 2021 به بعد ساخته شدهاند.
- عملیات شماره 17054-3 کیت یدکی را انجام دهید.
- کیت نرم افزاری 85154970 را اجرا کنید.
کالیبره کردن حسگرها و بررسی عملکرد
26-
کالیبره کردن سنسورها از طریق صفحه نمایش اطلاعات راننده انجام میشود.
منوی موقعیت سنسورها-sensor position menu- به کاربر نشان میدهد که هر حسگر اطلاعات کدام تایر را نمایش میدهد.
برای انجام این کار- تعیین موقعیت سنسورها – باید خودرو روشن و خاموش شود.
1- در بخش منو گزینه تنظیمات و سپس گزینه TPM SENSOR POSITION را انتخاب کنید.
2- ماژول ولو را ازروی ولو تایرهایی که باید موقعیتیابی برایشان انجام شود باز کنید.
3- دو دقیقه صبر کنید.
4- گزینه sensor position را در صفحه نمایش راننده انتخاب کنید.
اولین لاستیک پیش فرض، تایر جلو سمت چپ است. اگر مایلید، میتوانید تایر دیگری را نیز انتخاب کنید.
5- حالا ماژول ولو را روی ولو پیچ کنید تا تایر موردنظر را تایید کنید.
توجه: ماژول ولو را فقط با دست محکم کنید و این کار را تا زمانی که شیر کاملا عایق شده و هیچ نشتی هوایی نداشته باشد، ادامه دهید. اجازه ندارید برای انجام این کار از هیچ ابزاری استفاده کنید.
(موقعیت سنسور با روشن شدن چراغهای هشدار خطر تایید میشود و سپس نشانگر تایر بعدی را انتخاب میکند.)
6- مراحل 4 و 5 را تکرار کنید تا تمام ماژول ولوها به ولو متصل شده و موقعیتشان مشخص شود.
7- بررسی کنید که تمام ماژولها مقدار موجود در منوی TPM overview را نشان بدهند.
8- بررسی کنید که هیچ مشکلی در عملکرد TPM وجود نداشته باشد و دستگاه خطا ندهد.