مشخصات روغن VDS-5 شرکت ولوو تراکس
اتحادیه صنعت روانکاری اروپا یک اتحادیه چتری از صنایع تولید روانکارها است که اعضای خود به خصوص منافع بنگاههای کوچک و متوسط و شرکتهای مستقل تولید روانکارها را نمایندگی میکند. امروز، این اتحادیه بیش از 450 شرکت روانکار را که محصولات روانکاری تحت علائم تجاری متنوع خود تولید و در سرتاسر اتحادیه ی اروپا عرضه می کنند، نمایندگی میکند.
با اعضایی در بیش از 22 کشور اروپایی و یک مجموعه ی بینظیر از تجربه در حوزه ی روانکارها و بازار روغن های صنعتی، اتحادیه صنعت روانکاری اروپا تنها مجموعه ی نمایندگی برای شرکتهای تولید روانکار مستقل در اروپا است و به همین صورت توسط کمیسیون اروپا به رسمیت شناخته شده است. سیاست اتحادیه این است که رقابت آزاد و سالم در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا و کشورها ایجاد کند.
اتحادیه ی صنعت روانکاری اروپا اخیرا با جناب آقای بنت اوترهولم، هماهنگ کننده ی گروه روانکارهای ولوو، در مورد مشخصات ولوو تراکس VDS-5 تماسی داشته است.
او به ما اطلاع داده است که:
- انتشار آخرین نسخه از مشخصات VDS-5 به دلیل همه گیری کوید-19 به تاخیر افتاده است، که در اثر آن، مراحل پایانی توسعه ی تست پیشرانه ی D13K4 که قرار است جایگزین تست پیشرانه ی D12D در تمام مشخصات سری VDS-X شود، متوقف گردید.
- روغن VDS-5 تنها برای استفاده در آخرین پیشرانه های 13L (یورو 6 استپ D) مجاز است و با هیچکدام از پیشرانه های پیشین سازگاری ندارد.
- VDS-5 یک الزام ویژه نیست، همه ی پیشرانه ها، از جمله 13L (یورو 6 استپ D) میتوانند از روغن هایی با کیفیت VDS-4 و VDS-4.5 استفاده کنند.
منظور از ویژگیهای روغن ولوو VDS-5 برای ناوگان شما چیست؟
آیا برای وسایل نقلیه جدیدتر الزامی است؟
در سال 2021، ولوو به ارائه ویژگیهای VDS-5 پرداخت، یک ویژگی عملکردی از روغن های جدید برای موتورهای دیزلی مخصوص کارهای سنگین. ولوو این ویژگیها را برای کمک به بهبود مصرف سوخت موتورهای خود و بررسی امکان فواصل تخلیه طولانیتر تکامل بخشیده است. روغن های دارای ویژگی VDS-5، یا دارای ویژگی EOS-5 مشابه با کامیونهای ماک، با یک پکیج اضافه و قدرتمند برای کمک به جلوگیری از استهلاک روغن ناشی از اکسیداسیون ساخته شده اند.
روغنهای VDS-5 و EOS-5 فقط برای موتورهای GHG 2021 و موتورهای جدیدتر ماک MP 8 یا ولوو D13 با مصرف سوخت مناسب طراحی شده اند. این روغن ها برای استفاده در موتورهای قدیمی تر سازگار نیستند. دلیل آن این است که ویژگیهای VDS-5 به ویسکوزیته کمتری نیاز دارند به نحوی که منجر به کاهش فشار روغن شده و به نوبه خود باعث هشدارهای متعدد روی داشبورد در موتورهای قدیمی تر میشود.
این موضوع باعث سردرگمی و مطرح شدن برخی سؤالات در میان مشتریان ولوو و ماک با ترکیبی از کامیونهای جدید و قدیمی در ناوگان آنها شده است.
آیا ویژگیهای جدید یک نیاز برای کامیونهای جدیدتر مجهز به این نوع موتورهای خاص محسوب میشوند؟
آیا برای رفع نیازهای وسایل نقلیه قدیمی و جدید خود نیاز به نگهداری روغن های مختلف داریم؟
پاسخ کوتاه به این سوال، خیر است. اگرچه این همان چیزی است که ولوو پیشنهاد کرده و ترجیح می دهد، ولی این شرکت در حال حاضر استفاده از روغنهای VDS-5 را در کامیونهای جدید اجباری نمی داند. اگر آماده نیستید تا تغییر ایجاد کنید، میتوانید از روغنهای VDS-4.5 تأیید شده برای نسل قبلی موتورهای ولوو و ماک در خودروهای سال 2021 و بعد از آن استفاده کنید.
به هرحال، اگر میخواهید به مزایای اقتصادی مصرف کلی سوختی که موتورهای مدل جدیدتر برای آنها طراحی شدهاند، پی ببرید، توصیه میشود روغنهای VDS-5 را اصلاح یا مرحله بندی کنید. صرفه جویی بالقوه در مصرف سوخت ممکن است هرگونه ناسازگاری ناشی از اضافه کردن روغن های جدید به کامیون شما را جبران کند.