اگر نمیتوانید موتور کامیون را روشن کنید یا اگر مشکل برقی در آن وجود دارد، ترمز دستی آن باید رها شود تا امکان حرکت کامیون وجود داشته باشد.
ترمز دستی را رها کنید
سه راه برای رها کردن ترمز دستی وجود دارد.
*در صورت خرابی موتور، سیستم بادی (پنوماتیک) پر از هوای مثلاً یک کامیون دیگر کنید.
*در صورت بروز خطای الکتریکی، آن را به صورت دستی رها کنید.
*تخلیه مکانیکی فنرهای ترمز دستی.
نکته خطرناک
همیشه قبل از رها کردن ترمز دستی، چرخ ها را متوقف کنید.
سیستم بادی (پنوماتیک) را پر از هوا کنید
جهت پر کردن هوا، براکتی در عقب یا سمت چپ شاسی قرار دارد.
هنگام پر کردن هوا از مثلاً یک کامیون دیگر، نوک تستی که با علامت SF (سیستم پر) روی براکت مشخص شده است، همیشه باید استفاده گردد. سپس هوای ورودی خشک شده و رطوبت وارد سیستم نمیشود.
سایر اتصالاتی که با PX2، PX3، PX4 مشخص شدهاند، اتصالات آزمایشی برای فشار ترمز روی محورهای عقب هستند.
اتصالی که برای پر کردن هوای فشرده استفاده میشود، با SF مشخص شده است.
در صورت بروز خطای الکتریکی رها کنید
برای برخی از خطاهای الکتریکی، ترمز دستی به این دلیل که با برق کار میکند، آزاد نمیگردد. اگر هوای فشرده در سیستم وجود داشته باشد، میتوان آن را به صورت دستی آزاد کرد.
توجه
اگر این دستورالعمل رعایت نشود، برخی از رمزخطاها را میتوان تنظیم کرد.
- کلید را در وضعیت عملکردی پارک شده (0) قرار داده و کلید را بردارید.
- دو دقیقه صبر کنید تا تمام واحدهای کنترل الکترونیکی خاموش شوند.
- منبع هوای خارجی را وصل کنید. به عنوان مثال، مطابق شکل با استفاده از تفنگ بادی، از نوک آن هوا را وارد کنید.
- سیستم هوا را تا حداکثر 8.5 بار پر کنید. (در صورت فشار بیش از حد، پس از روشن کردن مجدد خودرو، پیام خطا ظاهر میشود)
- منبع هوای خارجی را قطع کنید. (در هنگام بکسل اگر نشتی وجود داشته باشد، توصیه میشود که نوک آن را به منبع هوا متصل نگه دارید تا از استفاده ناخواسته از ترمز دستی جلوگیری شود.)
- اکنون ترمز دستی آزاد شده است.
ترمز دستی را میتوان با تخلیه سیستم هوا از طریق همان نوک دوباره اعمال کرد.
محل خشک کن هوا
ترمز دستی را به طور دستی رها کنید
پیچ یا مهره را با آچار مورد نظر از تجهیزات ابزار باز کنید تا ترمز آزاد شود. یا کل پیچ بیرون میآید یا یک علامت قرمز نیز قابل مشاهده است.
توجه
برخی از کامیون ها دارای سیلندرهای ترمز دستی در هر دو محور جلو و عقب هستند.
توجه
همیشه در صورت امکان مخازن ترمز دستی را پر از هوا کنید و ترمز دستی را شل کنید تا باز کردن مهره راحتتر شود. این کار سیلندر ترمز را از سایش غیرضروری محافظت میکند.
احتیاط
نباید از مهره سفتکننده استفاده شود زیرا ممکن است باعث آسیب سیلندر گردد.
پیچ تقریبا 80 میلی متر بیرون میآید
پیچ را به صورت دستی با آچار مورد نظر از تجهیزات ابزار باز کنید تا متوقف شود (مقاومت افزایش یابد). پیچ تقریبا به اندازه 80 میلی متر از سیلندر ترمز بیرون میآید. پس از بکسل کردن، پیچ را به صورت دستی به داخل برگردانید.
پیچ تقریبا 35 میلی متر بیرون میآید
پیچ را به صورت دستی با آچار مورد نظر از تجهیزات ابزار باز کنید تا متوقف شود (مقاومت افزایش یابد). پیچ تقریبا به اندازه 35 میلی متر از سیلندر ترمز بیرون میآید. پس از بکسل کردن، پیچ را به صورت دستی به داخل برگردانید.
فقط مهره نشان میدهد
هنگامی که شروع به باز کردن مهره کنید، یک دستگیره پلاستیکی قرمز رنگ از مرکز مهره خارج میشود. آن پس از حدود 4 چرخش کاملاً بیرون میآید، اما مجموعاً به طور تقریبی 45 دور لازم است تا ترمز دستی به طور کامل آزاد شود.
پس از بکسل کردن: مهره را به عقب بچرخانید تا دستگیره پلاستیکی قرمز کاملاً در جای خود قرار بگیرد.
نشانگر پلاستیکی قرمز