برای شروع رانندگی باید در مورد عملکردهای کامیون بدانید.
دستورالعملهای روشنکردن
اهرم دنده را در حالت خلاص یا کج قرار دهید، در غیر این صورت موتور روشن نمیشود.
اگر فشار هوا وارده به گیربکس خیلی کم باشد، یک علامت و پیام در نمایشگر اطلاعات راننده نشان دادهمیشود. صبر کنید تا چراغ علامت خاموش شود، سپس حرکت کنید. سپس اهرم تعویض دنده را در حالتهای A، M یا R قرار دهید تا حرکت کنید.
فشار هوای کم به گیربکس
راه اندازی موتور
- کلید اصلی را روشن کنید.
- بررسی کنید که ترمز دستی کشیده شده باشد.
- کلید استارت را در موقعیت (2) "رانندگی" قرار دهید.
- موتور پیش گرمایش دارد. کلید استارت را در موقعیت پیش گرمایش (3) بچرخانید و کلید را رها کنید.
هشدار
از گاز استارت استفاده نکنید. انفجار میتواند خسارت قابل توجهی ایجاد کند.
- صبر کنید تا نماد Pre heat خاموش شود.
- برای روشن کردن موتور، کلید را در حسگر موقعیت میل لنگ (4) قرار دهید. اگر موتور روشن نشود، تلاش استارت به طور خودکار پس از 15 ثانیه متوقف میشود.
توجه
اگر قفل ستون برقی قفل باشد، امکان راه اندازی موتور وجود ندارد. فرمان را تکان دهید تا قفل باز شود.
توجه
اگر محافظ گرمای بیش از حد فعال شود، پیامی بر روی نمایشگر اطلاعات راننده نشان داده میشود. پیغام مدت زمانی را نشان می دهد که موتور استارت باید قبل از راه اندازی مجدد کامیون خنک شود، که معمولاً 10 تا 15 دقیقه طول میکشد.
- پدال ترمز را چند ثانیه فشار دهید تا کروز کنترل کار کند. سیستم تعلیق هوا تنها زمانی فعال میشود که ترمز دستی آزاد شود یا از جعبه کنترل تعلیق هوایی استفاده شود.
- بررسی کنید که هنگام روشن شدن موتور هیچ پیام عیبی باقی نماند و فشار هوا نرمال باشد.
گرم کردن
برای گرم کردن موتور در سرعت های پایین رانندگی کنید و از درجا کارکردن موتور اجتناب کنید. از شتاب دادن به کامیون و سرعت بالای موتور خودداری کنید.
دور موتور محدود
اگر هنگام روشن شدن موتور دمای مایع خنککننده زیر 50 درجه سانتیگراد باشد، دور موتور به مدت 15 ثانیه به 1000 دور در دقیقه محدود میشود.
افزایش سرعت موتور
برای اطمینان از منبع تغذیه، کامیون های مجهز به موتورهای یورو 6 دارای سرعت موتور بالا برای آب و هوای سرد هستند. سیستم کنترل موتور تعیین میکند که چه زمانی دور موتور باید افزایش یابد و امکان افزایش به صورت دستی توسط راننده را ندارد. بسیار مهم است که هنگامی که موتور درجا کار میکند و کامیون ساکن است، دنده در حالت خلاص باشد. این کار به منظور جلوگیری از واردآمدن فشار بیش از حد به کلاژ و گیربکس است.
سرعت موتور
دور موتور ثابت
سرعت موتور را می توان در هر لحظه تغییر داد تا متناسب با کار درحال انجام باشد. از صفحه کلید فرمان سمت چپ استفاده کنید.
صفحه کلید فرمان
-دکمه "1" یا "2" دور ثابت موتور را فعال میکند.
-دکمه "4" فشار کوتاه: سرعت موتور را به حالت درجا زدن باز میگرداند.
فشار طولانی: عملکرد را خاموش میکند.
در نسخه اصلی، استفاده ازپدال کلاژ و ترمز نیز سرعت موتور را بازیابی میکند.
-دکمه "5" دور موتور را به مقداری که از پیش برنامهریزیشده، معمولا 1000 دور در دقیقه افزایش میدهد.
-دکمه "9" دور موتور را افزایش/کاهش میدهد.
توجه
در طی کارکردن فیلتر ذرات دیزل، سرعت دور درجا زدن موتور بدون امکان تعویض آن اندکی افزایش مییابد.
تغییر دور موتور در دور آرام (درجا زدن)
به عنوان مثال، در صورت وجود لرزش بیش از حد پس از تعمیرات شاسی کامیون، سرعت از پیشتعیینشده هنگام درجا زدن موتور را می توان به طور دائم تغییر داد.
توصیه ها
- دمای مایع خنککننده باید حدودی از 50 درجه سانتیگراد بالاتر رود.
- هنگامی که تنظیمات شروع میشود، کامیون باید با موتور در دور درجازدن، ساکن بماند (پدال گاز نباید فشار داده شود).
طرز عمل
- پدال گاز را رها کرده و پدال ترمز را فشار دهید. پدال ترمز باید در تمام مدت تنظیم فشار داده شود. عملکرد افزایش سرعت موتور نباید فعال باشد.
- دکمه "5" را حداقل برای دو ثانیه فشار دهید. دور موتور به کمترین مقدار قابل تنظیم کاهش مییابد.
- دکمه را رها کنید.
- دور موتور را با دکمه افزایش/کاهش "9" تغییر دهید.
- دکمه "5" را حداقل برای دو ثانیه فشار دهید. پیامی در صفحه نمایش اطلاعات راننده نشان میدهد که تغییر ذخیره شده است.
- دکمه را رها کنید.
- پدال ترمز را رها کنید.
دور جدید موتور در حالت درجازدن تنظیم شده است.
اگر در طول تنظیم خطایی رخ داده باشد، دور موتور قبلی باقی میماند.
توقف کامیون
احتیاط
همیشه ترمز دستی را فشار دهید و موقعیت خلاص N را هنگام پارک کردن کامیون یا هر زمان که راننده پشت فرمان نیست، انتخاب کنید.
هنگامی که کامیون ساکن است:
- ترمز دستی را فشار دهید.
- اهرم تعویض دنده را در N، خلاص قرار دهید.
- موتور را خاموش کنید.
توجه
موتور فقط با اهرم تعویض دنده و گیربکس در حالت خلاص روشن میشود.
اگر فشار هوا به زیر سطح هشدار کاهش یابد و گیربکس در حالت خنثی نباشد، موتور نمیتواند روشن شود.
خاموش کردن موتور
پس از بارگیریهای سنگین، موتور باید قبل از خاموش شدن با سرعت دور آرام و دور درجازدن خنک شود. این کار از استرس گرمایی در موتور جلوگیری میکند و اجزای داغشده کامیون مانند توربوشارژر زمانی برای خنک شدن دارند.
احتیاط
قبل از خاموش کردن موتور اجازه دهید در دور آرام خنک شود.