چرخهی حمل و نقل ساختوساز
چرخهی حمل و نقل نحوه کلی انجام عملیات حمل و نقل را نشان میدهد. این چرخه به نوع بار یا صنعت خاصی مرتبط نیست، بلکه به الگوی رانندگی (شرایط محیطی شهری/روستایی)، تعداد دفعات توقف برای بارگیری/تخلیه کالا و حتی نوع بدنه کامیون بستگی دارد. اگر جابهجایی بار تأثیر قابل توجهی بر ابعاد وسیلهی نقلیه داشته باشد، بنابراین چرخهی حمل و نقل به عنوان چرخهی ساختوساز/حرفهای طبقهبندی میشود. در این حالت، بدنهی کامیون به عنوان معیار تعیین کننده استفاده میشود.
چرخه حمل و نقل ساختوساز دارای ویژگیهای زیر است:
- بارگیری منجر به اعمال نیروهای زیاد بر شاسی میشود.
- در هنگام چرخش، پایداری و حفظ تعادل بالایی برقرار است.
- از توان خروجی استفاده میشود.
- وسیله نقلیه تا 50 درصد مسیر، بدون بار حرکت میکند.
- شرایط جاده اغلب ناهموار یا بسیار ناهموار در نظر گرفته میشود.
- شکل زمین میتواند تپه مانند باشد.
- الگوی رانندگی بیشتر شبیه توزیع کالا است، اما میتواند شبیه مسیرهای طولانی نیز باشد.
تصاویر زیر نمونهای از بارهایی را نشان میدهند که روی کامیون یا نیمهتریلر قرار میگیرند و نشاندهنده چرخه حمل و نقل در صنعت ساختوساز هستند.
نمونههایی از چرخههای حمل و نقل در ساختوساز
چوب، کامیون حمل بار، تریلر تخلیه، خودروهای ویژه/خودروهای دسترسی با نردبان، بتنمیکسر، لیفت دامپر، قلاب لیفت، پمپ بتن، لودر پرش، کمپرس زباله یا مخزن زباله با مکانیزم تخلیه و خودروهای ویژه یا نیمهتریلر مجهز به جرثقیل.
چرخهی حمل و نقل توزیعی
چرخهی حمل و نقل نحوه کلی انجام عملیات حمل و نقل را نشان میدهد. این چرخه به نوع بار یا صنعت خاصی مرتبط نیست، بلکه به الگوی رانندگی (شرایط محیطی شهری/روستایی)، تعداد دفعات توقف برای بارگیری/تخلیه کالا و حتی نوع بدنه کامیون بستگی دارد.
از مشخهها و ویژگیهای چرخهی حمل و نقل توزیعی میتوان به تعداد زیاد ایستگاههای بارگیری و تخلیه، تراکم ترافیکی بالا، سرعت متوسط پایین و عملکرد مسافتی کوتاه در هر دوره کاری اشاره کرد.
یک چرخهی حمل و نقل را میتوان به عنوان چرخهی توزیعی درنظر گرفت، اگر:
- در هر 50 کیلومتر، بیشتر از یک بار تحویل یا بارگیری شود.
- بیش از 20 درصد مسیر طی شده در مناطق شهری باشد.
- بیش از 50 درصد از زمان کارکرد وسیلهی نقلیه در مناطق شهری سپری شود.
چرخهی حمل و نقل در مسیرهای طولانی
چرخهی حمل و نقل نحوه کلی انجام عملیات حمل و نقل را نشان میدهد. این چرخه به نوع بار یا صنعت خاصی مرتبط نیست، بلکه به الگوی رانندگی (شرایط محیطی شهری/روستایی)، تعداد دفعات توقف برای بارگیری/تخلیه کالا و حتی نوع بدنه کامیون بستگی دارد.
از مشخهها و ویژگیهای چرخهی حمل و نقل در مسیرهای طولانی و بینشهری میتوان به تعداد کم توقفها، سرعت متوسط بالا و مسافتهای طولانی طی شده در هر دوره کاری اشاره کرد.
یک چرخهی حمل و نقل را میتوان به عنوان چرخهی حمل و نقل در مسیرهای طولانی درنظر گرفت، اگر:
- در هر 50 کیلومتر، کمتر از یک بار تحویل یا بارگیری شود.
- کمتر از 20 درصد مسیر طی شده در مناطق شهری باشد.
- کمتر از 50 درصد از زمان کارکرد وسیله نقلیه در مناطق شهری سپری شود.