I-See عملکردی برای انتخاب دندۀ بهتر جهت ذخیرۀ انرژی است. از اطلاعات نقشه برای پیشبینی در I-See استفاده میشود، که به معنای کنترل کروز قابل پیش بینی است. در نتیجه، I-See از سرعت وسیلۀ نقلیه برای بهره گیری از انرژی جنبشی روی تپه ها به صورت بهینه استفاده میکند.
عملکرد بهینۀ ذخیرۀ انرژی وقتی حاصل میشود که مسیر حمل و نقل دارای سرازیری و سراشیبی مکرر باشد، و تا حد زیادی از کروز کنترل استفاده شود. در این شرایط، ذخیرۀ انرژی تا 5% اتفاق میافتد.
در حین رانندگی، این سیستم اطلاعاتی را دربارۀ نزدیک شدن به شیبها دریافت میکند. در نتیجه، امکان کنترل و تنظیم پیشروی کامیون (مثل سرعت، ریتارد و انتخاب دنده) برای بهینه سازی مصرف انرژی و رانندگی بهتر وجود دارد.
هر نوع I-See نیازمند انتقال I-Shift است.
انواع محصول
نقشه برداری پیش دید
PVT-BAS: اطلاعات نقشه برداری پایه، یادگیری با موقعیت یابی GPS و ثبت اولین بار طی کردن مسیر توسط وسیلۀ نقلیه.
PVT-MAP: اطلاعات نقشه برداری با استفاده از نقشۀ تجاری با وضوح بالا.
PVT-MTM: اطلاعات نقشه برداری به دست آمده با استفاده از نقشۀ تجاری با وضوح بالا. این نقشه شامل اطلاعات جاده است، مثل محدودیت سرعت، انحنا و مسیرهای انحرافی. این یک استاندارد در همۀ بازارهای اروپایی است.
حق اشتراک نقشه برداری پیش دید
PVTS5: خدمات نقشه برداری پیش دید، حق اشتراک پیش پرداخت پنج ساله برای PVT-MAP و PVT-MTM.
جذابیت برای راننده
- سازگاری بهتر و اطلاعات بیشتر دربارۀ مسیر، که رانندگی راحت تری را موجب میشود.
کارایی انرژی
- برای راننده امکان رانندگی هماهنگ و کارایی انرژی را فراهم میکند.
- کنترل سرعت بهتر میسر میشود.
محیط زیست
- کاهش مصرف انرژی منجر به انتشار کمتر گازها برای وسایل نقلیۀ دیزلی و گاز طبیعی مایع و محدودۀ طولانی تر مصرف باتری برای وسایل نقلیۀ برقی میشود.
نسلهای مختلف I-See
سیستم I-See بسته به منطقۀ فروش و سطح انتشار آلاینده ها متفاوت است.
PVT-BAS نسل اول I-See بود. پس از آن PVT-MAP معرفی شد و PVT-MTM آخرین نسل است، که پیشرفته ترین ویژگیها را برای کارایی انرژی برتر فراهم میکند.
نسخۀ ابتدایی (PVT-BAS)
نسخۀ ابتدایی I-See از مختصات GPS استفاده میکند، که در واحد کنترل الکترونیکی انتقال برای ثبت موقعیت وسیلۀ نقلیه ذخیره میشوند. یعنی وسیلۀ نقلیه تحت آموزش خود هدایت شونده قرار میگیرد.
در اولین بار که یک مسیر جاده پیموده میشود، نقشه برداری جاده به ثبت میرسد. در این حالت کنترل کروز یا کنترل کروز تطبیقی فعال می شود، که به نوبۀ خود I-See را فعال می کند.
با استفاده از کنترل کروز یا کنترل کروز تطبیقی برای پیش بینی شیبها، این سیستم مصرف انرژی پایین را بهینه سازی میکند و رانندگی راحت تر با تنظیم سرعت، ریتارد و انتخاب دنده بر اساس نزدیک شدن به شیبها امکانپذیر میشود.
نسخۀ مبتنی بر نقشه (PVT-MAP)
PVT-MAP از مختصات GPS در ترکیب با یک نقشۀ تجاری با وضوح بالا استفاده میکند.
با حرکت کامیون، داده های نقشه برای مسیر بعدی از کلاود (cloud) دانلود میشود. برای دریافت اطلاعات مربوط به شیبها نیازی به داشتن اطلاعات قبلی از مشخصات جاده نیست.
نقشۀ با وضوح بالا نشان دهندۀ تغییرات ارتفاع وسیلۀ نقلیه با TGW است. اگر مشکلاتی در مورد اتصال وجود داشت، داده های دانلود شده تا چند کیلومتر جلوتر از وسیلۀ نقلیه را پوشش میدهند.
ممکن است راننده متوجه ویژگیهای خاصی شود. در یک مسیر مسطح، ممکن است کامیون میزان پیشروی را در حدود سرعت تعیین شده تنظیم کند تا کارایی انرژی حفظ شود، که روی سرعت سنج قابل مشاهده است (ACC آن را غیرفعال میکند). در یک مسیر مسطح با ACC، فاصلۀ زمانی تا وسیلۀ نقلیۀ جلویی انعطاف پذیر است، و حفظ امنیت همراه با صرفهجویی در مصرف انرژی در اولویت قرار دارد.
مبتنی بر نقشه و اطلاعات ترافیک (PVT-MTM)
نسخه ای که از یک نقشۀ با وضوح بالا استفاده میکند، که اطلاعات نقشه در بالای خط نوشته شده است. PVT-MTM توسعۀ دیگری از نوع مبتنی بر نقشۀ I-See است.
هدف اصلی امکان استفاده از کنترل کروز و I-See با دفعات بیشتر در حیطۀ گستردهای از موقعیتهای ترافیکی برای اجتناب از شتاب گرفتن غیرضروری، ریتارد کردن و تعویض دنده است، که به نوبۀ خود کارایی انرژی و تجربۀ رانندگی را بهبود میبخشد.
علاوه بر مختصات GPS، نقشۀ مکان نگاری مورد استفاده در PVT-MTM شامل اطلاعاتی دربارۀ محدوده های سرعت، انحنای جاده و مسیرهای انحرافی است. در نتیجه، بهترین دنده و سرعت برای هر موقعیت ترافیک انتخاب میشود و بهینه ترین سناریو برای افزایش کارایی انرژی به وجود میآید.
ممکن است اطلاعات نقشه کامل نباشند، و مسئولیت راننده کار با وسیلۀ نقلیه به صورت امن است.
حق اشتراک نقشه برداری پیش دید
مجوز نقشه برای پنج سال اعتبار دارد. پس از آن، کامیون به حالت خدمات ابتدایی تغییر میکند. میتوان این خدمات را با حق اشتراک بیشتری تعمیم داد.
ممکن است دورۀ حق اشتراک اولیه بسته به مدل وسیلۀ نقلیه، فناوری TGW و سایر عوامل متفاوت باشد. حق اشتراک در هر زمانی توسط ولوو و با اطلاع رسانی قبلی به مشتری قابل تغییر یا لغو است. ولوو مسئولیت لغو فناوری TGW یا قابلیتهای تکنیکی این محصول یا عملکرد نامناسب آن (شامل هر نوع استفادۀ ناسازگار با دستورالعملهای ولوو)، استفادۀ نامناسب از محصول (سوء استفاده، استفادۀ نامناسب، بر اساس هدف اولیۀ محصول یا خدمات)، یا استفاده از محصولات و خدمات سایر عرضه کنندگان را نمی پذیرد.
مثالی از I-See مبتنی بر نقشه. در I-See از موقعیتیابی GPS برای دریافت داده های نقشه برداری.
(1. ایجاد مومنتوم؛ 2. اجتناب از تعویض دندۀ سنگین به سبک؛ 3. کنترل سرعت در سربالایی؛ 4. دنده خلاص قبل از سرپایینی؛ 5. کنترل ترمز در سرپایینی؛ 6. آماده سازی برای سربالایی بعدی).
نحوۀ عملکرد I-See
I-See رفتار بسیار سازگاری را در وسیلۀ نقلیه در مسیر و زمان مشخص به وجود میآورد.
I-See در چند مرحله موجب صرفه جویی در مصرف سوخت میشود:
- ایجاد مومنتوم
I-See میداند که در ادامه یک سربالایی وجود دارد، بنابراین کامیون شتاب میگیرد و برای زمان طولانی تری در بالاترین دنده باقی میماند. این ویژگی به بهبود کنترل سرعت کمک میکند.
- اجتناب از تعویض دندۀ سنگین به سبک
با جلوگیری از تعویض دندۀ غیرضروری، I-See به بالا رفتن از سربالایی کمک میکند.
- کنترل سرعت در سربالایی
وقتی سرپایینی نزدیک است، I-See از شتاب گرفتن غیرضروری کامیون جلوگیری میکند. در بالاترین قسمت یک تپه، کارایی انرژی I-See در بالاترین سطح قرار دارد.
- دنده خلاص قبل از سرپایینی
برای ذخیرۀ انرژی و به حداقل رساندن ترمز گرفتن، I-See به صورت موقتی محور انتقال را درست قبل از رسیدن به شیب سرپایینی خلاص میکند. این نقطۀ شروعی برای کنترل سرعت است.
- کنترل ترمز در سرپایینی
I-See میداند که شیب در کجا به پایان میرسد و شیب بعدی در چه زمانی شروع میشود. در صورت لزوم، برای حداکثر کارایی، از ترمز استفاده میشود. این ویژگی به کنترل سرعت بهتر کمک میکند.
- آماده سازی برای سربالایی بعدی
وقتی مجددا سربالایی میرسد، I-See کامیون را آماده میکند، سپس سرعت و مومنتوم را افزایش میدهد تا وسیلۀ نقلیه بدون هیچ مشکلی بالا برود.