توربو کامپاند (Turbo Compound) در ولوو FH I-Save
توربو کامپاند (Turbo Compound) یکی از فناوریهای بازیافت انرژی است که در موتورهای دیزل ولوو FH I-Save به کار رفته است. این سیستم باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور میشود.
۱. نحوه عملکرد توربو کامپاند در ولوو FH I-Save
این سیستم با استفاده از یک توربین ثانویه که بعد از توربوشارژر اصلی قرار دارد، انرژی گازهای خروجی اگزوز را مجدداً بازیافت کرده و به میللنگ منتقل میکند.
مراحل عملکرد:
1. گازهای خروجی از موتور ابتدا وارد توربوشارژر اصلی شده و باعث چرخش آن میشوند.
2. پس از خروج از توربوشارژر، این گازها همچنان دارای مقدار زیادی انرژی حرارتی هستند.
3. این گازها وارد توربوشارژر دوم (Turbo Compound Unit) میشوند.
4. این توربین ثانویه انرژی اضافی را بازیابی کرده و به یک سیستم چرخدنده متصل به میللنگ موتور منتقل میکند.
5. در نتیجه، قدرت اضافی بدون نیاز به مصرف سوخت بیشتر تولید میشود.
۲. مزایای توربو کامپاند در ولوو FH I-Save
کاهش مصرف سوخت: این سیستم حدود ۱۰٪ کاهش مصرف سوخت را نسبت به نسخههای معمولی ولوو FH ایجاد میکند.
افزایش گشتاور: تا ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور اضافه بدون افزایش مصرف سوخت تولید میکند.
راندمان بالا در سرعتهای پایین: کامیون در دور موتورهای پایینتر میتواند قدرت و کشش بهتری ارائه دهد، که در مسیرهای طولانی و سربالاییها بسیار مؤثر است.
کاهش فشار بر توربوشارژر اصلی: توربین دوم بخشی از انرژی را مصرف میکند، بنابراین فشار وارده به توربوشارژر اصلی کمتر شده و عمر آن افزایش مییابد.
۳. تفاوت توربو کامپاند با توربوشارژر معمولی
۴. نتیجهگیری
سیستم توربو کامپاند در ولوو FH I-Save یک فناوری پیشرفته برای کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان است.
این سیستم به ویژه برای حملونقلهای طولانیمدت و مسیرهای سربالایی، یک مزیت رقابتی بزرگ محسوب میشود.
افزایش ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور در دور موتورهای پایین، باعث عملکرد بهتر کامیون در شرایط سخت جادهای میشود
نگهداری و تعمیر سیستم توربو کامپاند در ولوو FH I-Save
سیستم Turbo Compound در ولوو FH I-Save به دلیل ساختار پیچیده و حساسیت بالا، نیاز به نگهداری دقیق و رسیدگی دورهای دارد تا عملکرد بهینه خود را حفظ کند. در ادامه، به مهمترین نکات مربوط به نگهداری، عیبیابی و تعمیر این سیستم میپردازم.
۱. نگهداری دورهای توربو کامپاند
۱. تعویض روغن موتور با دقت بالا
• روغن موتور نقش بسیار مهمی در خنککاری و روانکاری توربوشارژرها دارد.
• توصیه میشود روغن موتور مخصوص ولوو (VDS-5 یا VDS-4.5) را طبق دفترچه سرویس تعویض کنید.
• تاخیر در تعویض روغن باعث ایجاد رسوبات کربنی در یاتاقانهای توربو شده و عمر آن را کاهش میدهد.
۲. بررسی وضعیت فیلترهای روغن و هوا
• فیلتر روغن: اگر روغن موتور کثیف یا دارای ناخالصی باشد، یاتاقانهای توربو دچار آسیب میشوند.
• فیلتر هوا: فیلتر هوای مسدود شده باعث ورود گردوغبار به سیستم میشود که میتواند به پرههای توربو آسیب برساند.
• توصیه میشود هر ۴۰,۰۰۰ کیلومتر فیلترهای روغن و هوا بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند.
۳. بررسی نشتی در لولههای توربو و اگزوز
• مسیرهای هوای ورودی و خروجی توربوشارژر و توربو کامپاند باید کاملاً آببندی شده باشند.
• نشتی در لولههای هوا یا اگزوز باعث کاهش فشار توربو و افت عملکرد سیستم میشود.
• بررسی بستهای شیلنگها، گسکتها و نشتی روغن در مسیر توربو هر ۵۰,۰۰۰ کیلومتر توصیه میشود.
۴. بررسی صدای غیرعادی و لرزشهای توربو
• اگر هنگام شتابگیری یا بارگیری، صدای سوت بلند، تقتق، یا ضربههای نامنظم شنیدید، ممکن است مشکل از یاتاقانهای توربوشارژر یا پرههای آن باشد.
• توربو نباید بیش از حد لرزش یا نوسان فشار داشته باشد.
• در صورت مشاهده کاهش توان و مصرف سوخت بالا، باید دیاگ زده شود.
۵. بررسی وضعیت سیستم اگزوز و DPF
• سیستم توربو کامپاند از انرژی گازهای خروجی استفاده میکند، بنابراین اگر فیلتر دوده (DPF) گرفتگی داشته باشد، فشار گازهای اگزوز کم میشود و توربو به درستی کار نمیکند.
• احیای منظم DPF و بررسی دیاگ برای خطاهای مربوط به سیستم اگزوز ضروری است.
۲. عیبیابی مشکلات توربو کامپاند
در صورتی که عملکرد موتور کاهش پیدا کند، باید بررسی دقیق با دیاگ انجام شود. برخی از مشکلات رایج و علتهای آن
۳. نکات مهم هنگام تعمیر سیستم توربو کامپاند
۱. همیشه قبل از باز کردن توربوشارژر، دیاگ بزنید
• اکثر مشکلات توربو کامپاند از خرابیهای سنسورهای فشار یا نشتی هوا ناشی میشود و ممکن است نیازی به باز کردن توربو نباشد.
۲. بعد از تعویض توربو، روغن و فیلتر روغن را تعویض کنید
• هرگونه آلودگی در روغن باعث خرابی یاتاقانهای توربو میشود.
۳. هرگز کامیون را با دور بالا خاموش نکنید
• خاموش کردن کامیون در دور موتور بالا باعث باقی ماندن حرارت زیاد در توربو و کاهش عمر آن میشود.
• قبل از خاموش کردن کامیون، اجازه دهید یک تا دو دقیقه درجا کار کند تا دمای توربو کاهش یابد.
۴. در هنگام تعمیر، دوده و رسوبات مسیر اگزوز را تمیز کنید
• گرفتگی مسیر اگزوز باعث کاهش عملکرد توربو کامپاند و افزایش مصرف سوخت میشود.
۴. نتیجهگیری و توصیههای نهایی
توربو کامپاند در ولوو FH I-Save باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت موتور میشود، اما نیاز به نگهداری دقیق دارد.
بررسی روغن، فیلترها، مسیرهای هوا و نشتیها به طور منظم میتواند از خرابیهای پرهزینه جلوگیری کند.
دیاگ منظم برای بررسی عملکرد توربو و فشار بوست بسیار مهم است.
با رعایت نکات تعمیر و نگهداری، عمر توربو کامپاند به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
راهنمای کامل تعمیر و سرویس توربو کامپاند ولوو FH I-Save
توربو کامپاند ولوو FH I-Save به دلیل طراحی خاص و اهمیت آن در بهینهسازی مصرف سوخت، نیازمند نگهداری دقیق و تعمیرات اصولی است. در این راهنما، مراحل تعمیر، عیبیابی و روشهای سرویس توربو کامپاند را توضیح میدهم.
۱. علائم خرابی توربو کامپاند و روشهای عیبیابی
بررسی اولیه با دیاگ ولوو (VODIA)
• دیاگ را به ECU موتور (EMS) متصل کنید و کدهای خطا (DTC) را بررسی کنید.
• مهمترین خطاهای مرتبط:
• P0299 → کاهش فشار بوست توربو
• P2263 → مشکل در عملکرد توربو کامپاند
• P2BAC → گرفتگی در فیلتر دوده (DPF) که روی توربو تأثیر میگذارد
بررسی علائم مکانیکی
۲. مراحل سرویس و تعمیر توربو کامپاند
هشدار مهم: تعمیر توربو کامپاند نیاز به دقت دارد، زیرا کوچکترین آلودگی در سیستم باعث خرابی مجدد میشود.
۱. باز کردن و بررسی توربو کامپاند
ابزار مورد نیاز:
ست بکس و آچارهای مخصوص ولوو
دیاگ VODIA برای بررسی فشار بوست
گیج اندازهگیری خلا و فشار توربو
مراحل باز کردن توربو کامپاند:
1. خاموش کردن موتور و خنک شدن کامل توربو
• هرگز در حالت داغ توربو را باز نکنید، زیرا انبساط حرارتی ممکن است به قطعات آسیب بزند.
2. جدا کردن لولههای هوا و ورودی گاز اگزوز
• بررسی کنید که روغن یا دوده اضافی در مسیر وجود نداشته باشد.
3. بررسی چرخش پرههای توربو با دست
• پرهها باید آزادانه و بدون گیر کردن بچرخند. اگر سفت باشد، یاتاقانها خراب شدهاند.
4. باز کردن سنسورهای فشار و دمای اگزوز
• این سنسورها در عملکرد توربو نقش مهمی دارند و باید تمیز یا تعویض شوند.
5. جداسازی مجموعه توربو از اگزوز
• دقت کنید که درزگیرها و گسکتها آسیب نبینند، زیرا این قطعات در هنگام نصب مجدد باید تعویض شوند.
۲. بررسی و تعمیر توربوشارژر و توربین کامپاند
آزمایشهای مهم:
• تست نشتی روغن:
• اگر داخل پوسته توربو آثاری از روغن باشد، نشاندهنده خرابی کاسهنمدها یا بالا رفتن فشار کارتر موتور است.
• بررسی شفت توربو:
• شفت باید بدون لقی طولی یا عرضی باشد.
• اگر لقی بیش از ۰.۱ میلیمتر باشد، نشاندهنده خرابی یاتاقانهای توربو است.
• بررسی کربنگیری در پرههای توربو:
• تجمع دوده و کربن روی پرهها باعث افت راندمان توربو میشود.
• در این صورت، پرهها را با اسپری مخصوص توربو و برس نرم تمیز کنید.
تعویض قطعات معیوب:
یاتاقانهای توربو (Bearing Kit) → اگر سایش دیده شود
کاسهنمدهای داخلی (Oil Seals) → در صورت نشتی روغن
گسکتهای اتصال توربو به منیفولد → هنگام نصب مجدد حتماً تعویض شوند
۳. نصب مجدد توربو و انجام تست عملکرد
نکات مهم هنگام بستن توربو کامپاند:
1. تمامی مسیرهای روغن و فیلتر روغن را تعویض کنید
• روغن کهنه ممکن است باعث گرفتگی یاتاقانهای جدید شود.
2. تمامی اتصالات هوا و اگزوز را محکم ببندید
• حتی یک نشتی کوچک میتواند فشار بوست را کاهش دهد.
3. پس از نصب، موتور را ۱۰ دقیقه درجا روشن بگذارید
• این کار کمک میکند تا روغن به تمام قسمتهای جدید توربو برسد.
تست نهایی:
• دیاگ بزنید و فشار بوست را بررسی کنید: باید مطابق استاندارد ولوو FH I-Save (حدود ۲.۲ بار) باشد.
• موتور را در بارگذاری واقعی تست کنید: بررسی کنید که کامیون در سربالاییهای طولانی دچار افت قدرت نشود.
۳. جمعبندی و توصیههای نهایی
برای افزایش عمر توربو کامپاند:
روغن موتور و فیلترها را هر ۴۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید.
از خاموش کردن ناگهانی کامیون بعد از کار سنگین خودداری کنید.
همیشه فشار بوست و وضعیت DPF را از طریق دیاگ بررسی کنید.
هر ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر سیستم توربو کامپاند را بازدید کنید.
برای جلوگیری از خرابیهای ناگهانی:
هر صدای غیرعادی در توربو را جدی بگیرید.
اگر دود سیاه زیاد مشاهده کردید، فوراً فشار بوست و عملکرد DPF را چک کنید.
قبل از هر بارگیری سنگین، دیاگ بزنید و کدهای احتمالی را بررسی کنید.
برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید