راهنمای فنی و ایمنی کامیون‌های ولوو برای تیم‌های امداد و نجات

سرویس

مسیر: توضیحات، طراحی و عملکرد//اطلاعات محصول درباره کامیون‌های ولوو برای پرسنل خدمات اضطراری

مدل : FH (4)

شناسه شاسی : 134302869

اطلاعات محصول درباره کامیون‌های ولوو برای پرسنل خدمات اضطراری

هدف این سند ارائه اطلاعات فنی محصول است که می‌تواند در تدوین رویه‌ها و روش‌ها در عملیات امداد و نجات در حوادث ترافیکی شامل کامیون‌های ولوو استفاده شود.

این سند برای خدمات امداد و نجات محلی که در محل حادثه فعالیت می‌کنند طراحی شده و شامل اطلاعات زیر است:

- سیستم الکتریکی

- دریچه سقفی و پنجره‌های اتاق راننده

- تنظیم صندلی راننده و فرمان

- سیستم SRS/کیسه هوا

- سیستم SCR

سیستم الکتریکی

چگونه می‌توان منبع تغذیه الکتریکی را قطع کرد؟

با جدا کردن/بریدن کابل‌ها از پایه‌های باتری، مدار باتری را قطع کنید. این امن‌ترین روش برای قطع برق است. کل برق، از جمله به تاخوگراف، قطع می‌شود.

سوئیچ اصلی را خاموش کنید. کل برق خودرو قطع نخواهد شد. تعدادی از مدارها همچنان می‌مانند. همه اتاق‌ها سوئیچ اصلی ندارند.
توجه داشته باشید که اگر تنها کلید خودرو برداشته شود، خودرو همچنان فعال است.

واحد کنترل SRS تا حدود سه ثانیه پس از قطع برق باتری، انرژی را حفظ می‌کند. این مدت برای فعال کردن کیسه هوا و پیش‌کشنده کمربند ایمنی کافی است.

شکل زیر مکان معمول باتری را نشان می‌دهد:

1. باتری در سمت چپ عضو طولی نصب شده است.

2. باتری داخل عضو عرضی عقب نصب شده است.

روش‌های مختلف قطع منبع تغذیه الکتریکی:

D. سوئیچ از راه دور:
در همه خودروها وجود ندارد. فشار دادن دکمه سمت چپ دو بار در عرض پنج ثانیه، سوئیچ اصلی را خاموش می‌کند. مدارها همچنان فعال هستند.

C. قطع‌کننده مدار ADR:
تنها در خودروهای حمل کالاهای خطرناک. تمام برق به جز تاخوگراف را قطع می‌کند.

B. سوئیچ اصلی/سوئیچ باتری:
در همه خودروها وجود ندارد. برخی مدارها همچنان برق دارند.


توجه: همه اجزای نشان‌داده‌شده در شکل بالا در همه خودروها وجود ندارند!

قفل مرکزی

سیستم قفل مرکزی طوری طراحی شده که عملکرد قفل درب در شرایط زیر خاموش می‌شود:

هنگامی که مدار برق خودرو در باتری قطع شود.

هنگامی که یکی از سوئیچ‌های ADR خودرو خاموش شود.

در صورت برخورد، سیستم SRS سیگنالی به سیستم قفل مرکزی ارسال می‌کند. پس از باز شدن به این روش، سیستم قفل مرکزی به مدت حدود دو دقیقه کار نخواهد کرد.

درب‌های قفل‌شده را می‌توان از داخل با دستگیره‌های درب و از خارج با کلید باز کرد.

توصیه‌های عمومی:

سوئیچ اصلی تنها زمانی می‌تواند برق را قطع کند که موتور خاموش باشد. برق تاخوگراف، سیستم قفل مرکزی، آلارم و بخاری درجا قطع نمی‌شود.

استثنا: کامیون‌های ADR برای حمل کالاهای خطرناک، که سوئیچ اصلی تمام برق را بدون توجه به روشن یا خاموش بودن موتور قطع می‌کند.

تنها قطع کردن باتری یا سوئیچ اصلی ADR تمام برق را قطع می‌کند.

احتیاط

در صورت قطع برق با سوئیچ اصلی ADR در حین باز بودن سوئیچ، سیستم SCR تحت فشار می‌ماند و همچنان حاوی AdBlue خواهد بود!

پس از خاموش کردن موتور، دو دقیقه صبر کنید تا مطمئن شوید سیستم کاملاً از AdBlue تخلیه شده است.

ظاهر و عملکرد سوئیچ‌های اصلی بین مدل‌های مختلف متفاوت است؛ برخی مدل‌های خودرو اصلاً سوئیچ اصلی ندارند.

انرژی در سیستم SRS چند ثانیه پس از قطع برق باتری ذخیره می‌شود که برای فعال کردن کیسه هوا و پیش‌کشنده کمربند ایمنی کافی است. برای اطمینان از غیرفعال شدن سیستم، حدود سه ثانیه پس از قطع برق باتری صبر کنید.

قبل از قطع برق

نیاز به باز کردن درب‌ها و تنظیم صندلی راننده را در نظر بگیرید!

پس از قطع برق، صندلی‌های راننده با تنظیم برقی قابل تنظیم نیستند زیرا تنظیم دستی ندارند.

دریچه سقفی و پنجره‌ها

دریچه سقفی

در صورتی که درب‌ها قابل استفاده نباشند، دریچه سقفی به‌عنوان خروجی اضطراری استفاده می‌شود. شیشه دریچه سقفی با چکش اضطراری به‌راحتی شکسته می‌شود.

پنجره‌ها

شیشه جلو لمینت و به ساختار اتاق چسبانده شده است. پنجره‌های جانبی از شیشه سخت یا لمینت تشکیل شده‌اند.

اتاق راننده

اتاق‌های قدیمی‌تر از ورق‌های فولادی نرم‌تر جوش‌داده‌شده به هم ساخته شده‌اند، در حالی که اتاق‌های جدیدتر از فولاد با استحکام بالا ساخته شده‌اند.

در شکل زیر نواحی با فولاد با استحکام بالا با رنگ زرد (A)، نواحی تقویت‌شده با رنگ آبی (B) و نواحی با تقویت کمتر با رنگ سفید (C) مشخص شده‌اند.

تقویت اتاق

موقعیت راننده

طراحی صندلی

برای مدل‌های مختلف خودرو انواع مختلفی از مدل‌های صندلی موجود است.

در برخی موارد، تنظیم موقعیت صندلی به جلو و عقب مکانیکی است، اما مدل‌های پیشرفته‌تر تنظیم برقی دارند.
صندلی‌های دارای تنظیم دستی با استفاده از اهرم واقع در زیر نشیمن صندلی و صندلی‌های دارای تنظیم برقی با دکمه واقع در کنار نشیمن صندلی تنظیم می‌شوند.

توجه داشته باشید که صندلی‌های با تنظیم برقی تنظیم دستی ندارند و پس از قطع برق قابل تنظیم نیستند.

تنظیم صندلی به جلو و عقب

تنظیم فرمان

موقعیت فرمان با استفاده از پدال پا تنظیم می‌شود. تنظیم فرمان برای تنظیم ارتفاع/طول و جهت راننده استفاده می‌شود.

در صورت نیاز به بریدن فرمان، این کار در نواحی با تقویت کمتر (B) به‌راحتی انجام می‌شود (مانند شکل زیر). سایر قسمت‌ها تقویت‌شده‌اند (A).

تقویت در فرمان و تنظیم‌کننده

سیستم مهار مکمل (SRS)

سیستم SRS

کیسه هوا/SRS استاندارد نیست و تنها در برخی مدل‌ها وجود دارد.

SRS یک سیستم مکمل حفاظت در برابر برخورد برای کمربندهای ایمنی است و شامل کیسه هوا و پیش‌کشنده کمربند می‌شود.

در مدل‌های جدیدتر، در صورت برخورد، سیستم SRS سیگنالی به واحد قفل مرکزی ارسال می‌کند که درب‌ها را باز کرده و فلاشرهای هشدار را فعال می‌کند.

در اتاق خودروهای مجهز به کیسه هوای SRS برچسب‌هایی وجود دارد که این موضوع را اطلاع می‌دهند:


روی شیشه جلو


در پایین میله فرمان

نمای کلی سیستم SRS و اجزای آن:


کیسه هوای SRS برای فعال شدن در برخوردهای جلویی با سرعت بالا طراحی شده است.

کیسه هوای SRS برای فعال شدن در موارد زیر طراحی نشده است:

- برخورد به بغل خودرو

- برخورد به عقب خودرو

- واژگونی یا چرخیدن خودرو

- تصادفات از جلو با سرعت «پایین» یا برخورد با اشیاء نرم مانند بوته‌ها یا توده‌های برف

واحد کنترل

برای فعال شدن کیسه هوا و پیش‌کشنده توسط واحد کنترل، باید کاهش بالا و مداوم سرعت رخ دهد. در عمل، چنین کاهش سرعت بالایی تنها در برخوردهای جدی از جلو رخ می‌دهد.

برای فعال شدن سیستم، هم نیروی G زیاد و هم کاهش مداوم سرعت (ترمز) مورد نیاز است. بنابراین، در مواردی مانند ترمز ناگهانی که نیروی G زیاد اما به مدت کوتاه ایجاد می‌کند، فعال نمی‌شود.

در صورتی که برخورد به اندازه کافی شدید باشد، واحد کنترل مولد گاز را فعال می‌کند که کیسه هوا را باد و پیش‌کشنده کمربند ایمنی را فعال می‌کند.

توجه داشته باشید که واحد کنترل دارای قابلیت ذخیره انرژی است که حتی پس از قطع برق باتری امکان فعال‌سازی را فراهم می‌کند.

تا سه ثانیه پس از قطع برق باتری امکان فعال شدن کیسه‌های هوا وجود دارد، بنابراین برای اطمینان از خاموش شدن سیستم، حدود سه ثانیه صبر کنید.

توصیه‌های عمومی:

مطمئن شوید باتری قطع شده است!

ماژول کیسه هوا هرگز نباید جدا شود.

از ابزارهای حامل جریان روی کیسه هوا یا پیش‌کشنده کمربند ایمنی استفاده نکنید.

خطر

برخی از قسمت‌های SRS حاوی مواد منفجره هستند. مواد منفجره در صورت استفاده نادرست می‌توانند باعث جراحت یا مرگ شوند.

خطر

آتش بدون حائل می‌تواند باعث فعال شدن کیسه هوا یا پیش‌کشنده کمربند ایمنی شود.

سیستم SCR

سیستم AdBlue بخشی از سیستم تصفیه گازهای خروجی است که در برخی موتورهای جدید برای رعایت الزامات فعلی آلایندگی نصب شده است.

محلول AdBlue قبل از عبور گازهای خروجی از کاتالیزور به داخل آن تزریق می‌شود تا انتشار اکسید نیتروژن را کاهش دهد.

اجزای اصلی سیستم SCR عبارتند از مخزن AdBlue، واحد پمپ، شیر دوز و صدا خفه‌کن به همراه کاتالیزور یکپارچه SCR.

نمای کلی سیستم SCR و اجزای اصلی:

1. مخزن AdBlue

2. پمپ

3. شیر دوز

4. صدا خفه‌کن

AdBlue

AdBlue حاوی آب مقطر و 32.5 درصد AdBlue است و مایعی بی‌رنگ با بوی خفیف آمونیاک است. این محلول می‌تواند برای برخی مواد خورنده باشد و باید با احتیاط استفاده شود.

محلول قابل اشتعال نیست.

در دماهای بالاتر، AdBlue به آمونیاک و دی‌اکسید کربن تجزیه می‌شود و در دماهای کمتر از °C 11- یخ می‌زند.
AdBlue برای فلزات، به‌ویژه مس و آلومینیوم، بسیار خورنده است.

نحوه استفاده از AdBlue:

- تماس با پوست: با آب ولرم کاملاً بشویید و لباس‌های آلوده را جدا کنید.

- تماس با چشم: برای چند دقیقه با آب کاملاً بشویید و در صورت نیاز با پزشک تماس بگیرید.

- استنشاق: در هوای تازه تنفس کنید و در صورت نیاز با پزشک تماس بگیرید

- بلع: آب بنوشید.

توصیه‌های عمومی:

وقتی موتور خاموش می‌شود، AdBlue به مخزن بازگردانده می‌شود تا سیستم SCR تخلیه شود. این فرآیند حدود دو دقیقه طول می‌کشد. اگر قبل از اتمام این فرآیند با استفاده از سوئیچ اصلی ADR برق قطع شود، سیستم ممکن است تحت فشار بماند و همچنان حاوی AdBlue باشد!

احتیاط

در صورت قطع برق با سوئیچ اصلی ADR در حین باز بودن سوئیچ، سیستم SCR تحت فشار می‌ماند و همچنان حاوی AdBlue خواهد بود!

پس از خاموش کردن موتور، دو دقیقه صبر کنید تا مطمئن شوید سیستم کاملاً از AdBlue تخلیه شده است.

AdBlue بسیار خورنده است و می‌تواند به کانکتورها آسیب برساند. کانکتورهایی که با AdBlue در تماس بوده‌اند باید فوراً تعویض شوند. تمیز کردن آنها کمکی نمی‌کند زیرا محلول به‌سرعت در کابل پخش شده و فلز را اکسید می‌کند.

احتیاط

AdBlue در صورت ریختن روی قطعات داغ به سرعت تبخیر می‌شود. در چنین مواردی صورت خود را دور کنید!

احتیاط

توجه داشته باشید ناحیه اطراف صدا خفه‌کن و لوله اگزوز خودروی مجهز به سیستم SCR، به‌طور قابل‌توجهی طولانی‌تر از یک خودروی معمولی داغ می‌ماند.

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟